settings icon
share icon
Spørgsmål

Er der liv efter døden?

Svar


Spørgsmålet om liv og død er universelt. Job taler på alles vegne, når han siger: ”Et menneske, en kvindefødt, har et kort liv, mættet med uro. Han folder sig ud som en blomst og visner, han er som en flygtende skygge og kan ikke bestå.. kan en, der er død, få liv (igen)?” (Job 14:1-2, 14). Ligesom Job, er vi alle blevet udfordret af dette spørgsmål. For hvad sker der helt præcis med os, når vi dør? Ophører vi ganske enkelt med at eksistere? Er livet som en svingdør, hvor vi dør og hele tiden vender tilbage til jorden, for til sidst at finde personlig storhed? Ender alle det samme sted, eller forskellige steder? Og er der virkelig en himmel og et helvede?

Bibelen fortæller os, at der ikke blot er liv efter døden, men et evigt liv så storslået, at ”Hvad intet øje har set og intet øre hørt, og hvad der ikke er opstået i noget menneskes hjerte, det, som Gud har beredt for dem, der elsker ham” (1. Korinther 2:9). Jesus Kristus, Gud kommet i kød, kom til jorden for at skænke os evigt liv. ”Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt” (Esajas 53:5). Jesus tog den straf på sig, som vi alle fortjente, og ofrede sit liv for at betale prisen for vores synd. Tre dage senere beviste han, at han havde besejret døden, ved at stå op fra graven. Han forblev herefter på jorden i 40 dage, hvor han blev set af tusinder, inden han steg til himmels. I Romerne 4:25 står der om ham: ”Ham, som blev givet hen for vores overtrædelser og blev oprejst til retfærdighed for os”.

Kristi genopstandelse er en veldokumenteret begivenhed. Apostlen Paulus udfordrede mennesker til at spørge øjenvidner ud om genopstandelsens virkelighed, og ingen kunne udfordre sandheden derved. Genopstandelsen er den kristne tros hjørnesten. Da Kristus blev oprejst fra de døde, kan også vi have tro på, at vi selv vil blive oprejst fra de døde. Kristus var kun den første af en stor høst af dem, der vil blive genopvakt til livet igen. Fysisk død kom igennem én mand, Adam, som vi alle er beslægtede med. Men alle som er blevet adopteret ind i Guds familie igennem troen på Jesus, vil få nyt liv (1. Korinther 15:20-22). Vores kroppe vil blive genoprejst når Jesus vender tilbage, på samme måde, som Gud genoprejste Jesus fra de døde (1. Korinther 6:14).

Selvom vi alle vil blive genoprejst før eller siden, så er det ikke alle der kommer i himlen. Enhver må træffe et afgørende valg i dette liv, og det valg vil få konsekvenser for ens evige destination. Bibelen siger, at vi alle er bestemt til at dø én gang, og derefter komme for dommen (Hebræerne 9:27). De som er blevet gjort retfærdige igennem tro på Jesus Kristus, vil gå ind til det evige liv i himlen. Men de, der forkaster Kristus som frelser vil blive sendt til helvede, for at modtage evig straf (Matthæus 25:46). På samme måde som himlen, er helvede ikke en slags væren eller eksistens, men et faktisk sted. Det er et sted, hvor de uretfærdige vil få Guds vrede at opleve i al evighed, uden ophør. Helvede beskrives som en bundløs afgrund (Lukas 8:31; Åbenbaringen 9:1) og en sø af ild (ildsøen), som brænder med svovl, hvor beboerne vil blive pint dag og nat i evighedernes evigheder (Åbenbaringen 20:10). I helvede vil der være gråd og tænderskæren, som peger på stor sorg og vrede (Matthæus 13:42).

Gud glæder sig på ingen måde over den ondes død, men vil at de må vende sig fra deres onde veje, så de må leve (Ezekiel 33:11). Men han vil ikke tvinge os til at bøje os for ham; hvis vi vælger at forkaste ham, vil han respektere vores beslutning om at leve uden ham i al evighed. Livet på jorden er en prøve, og en forberedelse på det liv, der kommer. For troende er livet efter døden lig med en evigt liv i himlen med Gud. For ikke-troende er livet efter døden lig med en evighed i ildsøen. Men hvordan kan vi så modtage evigt liv efter døden og undgå en evighed i ildsøen? Der findes kun én vej – igennem tro og tillid til Jesus Kristus. Jesus sagde: ”Jeg er opstandelsen og livet; den, der tror på mig, skal leve, om han end dør. Og enhver, som lever og tror på mig, skal aldrig i evighed dø…” (Johannes 11:25-26).

Det evige liv er en gratis gave, som gælder alle mennesker. ”Den, der tror på Sønnen, har evigt liv; den, der er ulydig mod Sønnen, skal ikke se livet, men Guds vrede bliver over ham” (Johannes 3:36). Det bliver ikke muligt for os at modtage Guds gave, det evige liv, efter vi dør. Vores evige destination bestemmes af, om vi i dette liv vrager eller modtager Jesus Kristus. ”Se, nu er det den nåderige tid, se, nu er det frelsens dag!” (2. Korinther 6:2). Hvis vi sætter vores lid til, at Jesu Kristi død var lige med den fulde betaling for vores synd imod Gud, så garanteres vi ikke blot et meningsfyldt liv på jorden, men også evigt liv efter døden, i Jesu vidunderlige nærvær.

Har du truffet et valg om at give dit liv til Jesus, pga. det du har læst her? Hvis svaret er ja, så tryk gerne på ”Jeg har taget imod Jesus i dag” knappen nedenfor.
English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Er der liv efter døden?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries