settings icon
share icon
Spørgsmål

Bør en kristen spille videospil?

Svar


Ord blev fuldstændiggjort for næsten 2000 år siden, og lærer derfor ikke specifikt noget om, hvorvidt en kristen bør spille videospil eller ej. Men Bibelens principper om, hvordan vi bedst bruger vores tid, gælder stadigvæk. Når Gud viser os, at en særlig aktivitet kontrollerer vores liv, bør vi bryde med den for en tid. Denne ”faste” kunne være fra mad, film, TV, musik, videospil, enhver ting der distraherer vores opmærksomhed fra at kende og elske Gud og tjene Hans folk. Selvom nogle af disse ting måske ikke er dårlige i og af sig selv, bliver de afguder, hvis de distraherer os fra vores første kærlighed (Kolossenserne 3:5; Joh. Åb. 2:4). Nedenfor er der nogle principper, man kan tænke over, uanset om spørgsmålet drejer sig om videospil, TV, film, eller enhver anden, jordisk tilstræbelse.

1. Vil videospil opbygge mig, eller blot underholde mig? Vil videospil opbygge din kærlighed til Gud, kendskab til Ham, og tjeneste for andre? ”Alt er tilladt, men ikke alt gavner. Alt er tilladt, men ikke alt bygger op” (1. Kor. 10:23-24; Romerne 14:19). Når Gud giver os tid til at slappe af, bør vi finde opbyggelige aktiviteter, som vi kan nyde. Vælger vi tilladte eller prisværdige aktiviteter? Når vi kan vælge mellem godt, bedre, og bedst, bør vi vælge bedst (Galaterne 5:13-17).

2. Adlyder vi vores egen vilje, eller Guds vilje, ved at spille videospil? Guds vilje for sine børn kan opsummeres i Hans største bud: ”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din styrke og af hele dit sind, og din næste som dig selv” (Lukas 10:27). Vores vilje er blevet forurenet af synd. Da vi er blevet reddet fra vores selviske begæringer, bør vi overgive vores vilje (Filipperne 3:7-9). Guds vilje forvandler vores vilje (Salmerne 143:10). Så bliver hans ønsker for os med tiden mere og mere det, vi også dybest set ønsker.

Mange mennesker tror, at Guds vilje er kedelig og ydmygende. De forestiller sig en munk i et ensomt kloster, eller en vred kirkekustode. Tværtimod er de mennesker, som følger Guds vilje for deres liv, de mest glade, eventyrlystne mennesker overhovedet. Når man læser biografier af historiens helte, såsom Hudson Taylor, Amy Carmichael, Corrie Ten Boom, og George Müeller, vil dette blive bekræftet. Der hersker ingen tvivl om, at disse hellige oplevede modstand fra verden, deres eget kød, og djævelen. De ejede måske ikke mange af denne verdens ting, men Gud gjorde store ting igennem dem. Til at begynde med virker Hans vilje umulig at følge, og som en for hellig ting til at kunne få noget sjovt ud af, men Gud vil altid give os kraften til at gøre Hans vilje, og ønskerne til at glæde os over den. ”Jeg ønsker at gøre din vilje, Gud” (Salmerne 40:9a; ser Hebræerne 13:21).

3. Herliggører videospillet Gud? Nogle videospil forherliger vold, utugt og tåbelige beslutninger (som fx, ”Jeg er ude af ræset, så jeg smadrer min bil”). Som kristne bør vores aktiviteter bringe Gud ære (1. Kor. 10:31) og hjælpe os til at gro i kundskaben og nåden i Kristus.

4. Vil det resultere i gode gerninger, at jeg spiller videospil? ”For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud har lagt til rette for os at vandre i” (Efeserne 2:10; se også Titus 2:10-14 og 1. Peter 2:15). Når vi er dovne og selviske går det mod Guds formål med os – at gøre gode gerninger mod andre (1. Kor. 15.58; se også Galaterne 6:9-10).

5. Er det med til at udtrykke selvkontrol, hvis jeg spiller videospil? Mange mennesker har sagt, at videospil kan blive til en afhængighed eller besættelse. Der er ikke plads til sådanne ting i kristenlivet. Paulus sammenligner det kristne liv med en atlet, der disciplinerer sin krop, så han kan vinde sejrsprisen. Kristne har en endnu større motivation ved at leve liv, der er sat til side for Gud og fuld af selvkontrol – nemlig evig løn i himlen (1. Kor. 9:25-27).

6. Vil det være en fornuftig brug af tiden at spille videospil? Du kommer til at aflægge regnskab for, hvordan du har brugt dine begrænsede minutter. Det kan næppe kaldes en fornuftig brug af tiden, hvis man bruger flere timer på at spille et videospil. ”Se derfor til, hvordan I lever, ikke som uvise, men som vise. Brug det gunstige øjeblik, for dagene er onde. Vær derfor ikke tåbelige, men forstå, hvad der er Herrens vilje” (Efeserne 5:15-17). I skal ”ikke længere i den tid, der er tilbage på jorden… følge de menneskelige lyster, men Guds vilje” (1. Peter 4:2; se også kolossenserne 4:5, Jakob 4:14, og 1. Peter 1:14-22).

7. Vil det bestå den prøve, vi læser om i Filipperbrevet 4:8? ”I øvrigt, brødre, alt, hvad der er sandt, hvad der er ædelt, hvad der er ret, hvad der er rent, hvad der er værd at elske, hvad der er værd at tale godt om, kort sagt: det gode og det rosværdige, det skal I lægge jer på sinde” (Filipperne 4:8). Når du spiller videospil, er dit sind så fokuseret på gudelige eller verdslige ting?

8. Passer det ind med formålet med mit liv, at jeg spiller videospil? Paulus skrev, at mennesker i de sidste dage vil ”..elske nydelser højere end Gud” (2. Tim. 3:4). Den beskrivelse passer meget godt med den vestlige kultur. Vi elsker at spille spil. Ikke-kristne bliver afhængige af underholdning, såsom film, sport, og musik, fordi de ikke har et højere formål, end at nyde livet før døden. Disse former for underholdning kan ikke bringe sand tilfredsstillelse (Prædikeren 2:1). Når kristne bliver afhængige af de samme ting som ikke-kristne, kan vi da sige, at vi i sandhed udviser det nye liv, ”midt i en forkvaklet og forvildet slægt, hvor I stråler som himmellys i verden” (Filipperne 2:15)? Eller beviser vi overfor andre, at vi i virkeligheden ikke er anderledes end de er, og at Kristus ikke har gjort nogen særlig forskel i vores liv?

Paulus anså at kende, elske, og adlyde Gud for at være sin højeste prioritet. ”Ja, jeg regner så vist alt for tab på grund af det langt større at kende Kristus Jesus, min Herre. På grund af ham har jeg tabt det alt sammen, og jeg regner det for skarn, for at jeg kan vinde Kristus… for at jeg kan kende ham og hans opstandelses kraft og lidelsesfællesskabet med ham, så jeg får skikkelse af hans død,” (Filipperne 3:7-10).Vil det være et udtryk for min kærlighed til Gud, eller til denne verdens ting, når jeg spiller videospil? (1. Johannes 2:15-17).

9. Vil det give mig fokus på evigheden, at jeg spiller videospil? Kristne har et håb om evig løn i himlen, hvis de er trofaste på jorden (se Matthæus 6:19-21 og 1. Kor. 3:11-16). Hvis vi fokuserer på at leve for evigheden, i stedet for flygtige værdier på jorden, vil vi have overgivet vore ressourcer, tid, og hjerter til tjeneste (Kolossenserne 3:1-2; 23-24). Hvis vores ejendele eller aktiviteter gør, at vi mister vores evige belønning, hvad værd har de så (Lukas 12:33-37)? Kristne forsøger ofte at tjene både Gud og deres egne lyster. Men Jesus sagde klart, ”Ingen kan tjene to herrer” (Matthæus 6:24). Gud giver os glæde i tider med arbejde og hvile (Prædikeren 5:19; Matthæus 11:28-29; Kolosserne 3:23-24). Vi må finde balancen mellem arbejde og rekreation. Når vi afsætter tid til at slappe af, som Jesus også gjorde (Markus 6:31), bør vi vælge en opbyggelig aktivitet.

Spørgsmålet er ikke, ”må jeg spille videospil?” men ”er videospil det bedste valg?” Vil dette opbygge mig, vise kærlighed til min næste, og herliggøre Gud? Det er vores opgave at søge prisværdige aktiviteter at deltage i, og ikke blot tilladte aktiviteter. Uanset hvordan han leder dig, så vælg med passion at følge Ham mere end noget andet. Forbered dig på evigheden. Enhver ting vi må opofre, vil virke som intet når vi møder Jesus.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Bør en kristen spille videospil?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries