settings icon
share icon
Kysymys

Mikä on kristillinen näkemys tupakoinnista? Onko tupakointi syntiä?

Vastaus


Raamattu ei puhu mitään tupakoinnista. Tiettyjä periaatteita voidaan kuitenkin soveltaa tupakointiin. Ensimmäiseksi, Raamattu neuvoo, että minkään ei tulisi saada ylivaltaa kehostamme. "Kaikki on minulle luvallista -- mutta kaikki ei ole hyödyksi. Kaikki on minulle luvallista -- mutta en saa antaa minkään hallita itseäni” (1. Kor. 6:12). Tupakointi aiheuttaa kieltämättä riippuvaisuutta. Myöhemmin samassa kappaleessa meille kerrotaan, "Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne on Pyhän Hengen temppeli? Tämän Hengen on Jumala antanut asumaan teissä. Te ette itse omista itseänne, sillä Jumala on ostanut teidät täydestä hinnasta. Tuottakaa siis ruumiillanne Jumalalle kunniaa” (1. Kor. 6:19-20). Tupakointi on kiistatta myös hyvin haitallista terveydelle. Tupakoinnin on todistettu vahingoittavan keuhkoja ja sydäntä.

Voidaanko tupakointia pitää "hyödyllisenä" (1. Kor. 6:12)? Voidaanko tupakoinnin sanoa tuottavan kunniaa Jumalalle kehossasi (1. Kor. 6:20)? Voiko joku olla rehellinen ja sanoa tupakoivansa "Jumalan kunniaksi" (1. Kor. 10:31)? Mielestämme vastaus näihin kysymyksiin on ehdottomasti "ei". Sen vuoksi uskomme, että tupakointi on syntiä ja Jeesuksen Kristuksen seuraajien ei pitäisi harrastaa sitä.

Jotkut vastaavat tähän sanomalla, että monet syövät epäterveellistä ruokaa. Se aiheuttaa samalla tavoin riippuvaisuutta ja on vahingoksi kehollemme. Monet ovat esimerkiksi suuresti riippuvaisia kofeiinista ja he eivät pysty aloittamaan päiväänsä ilman kupillista kahvia aamulla. Kaikki tämä on totta, mutta oikeuttaako se tupakoimisen? Meidän mielestämme kristittyjen pitäisi välttää ylensyömistä ja epäterveellistä ruokavaliota. On aivan totta, että usein kristityt ovat tekopyhiä ja tuomitsevat yhden synnin ja hyväksyvät toisen, mutta tämäkään ei tee tupakoinnista Jumalalle kunniaa tuottavaa tapaa.

Toinen väite tupakoinnin synnillisyyttä vastaan on se, että monien jumalaapelkäävien miesten, kuten kuuluisan brittiläisen saarnaajan C. H. Spurgeonin, tiedetään polttaneen sikareja. Toistamme jälleen kerran, että tällä väitteellä ei ole mitään painoarvoa. Mielestämme Spurgeon teki väärin tupakoidessaan. Oliko hän muutoin jumalaapelkäävä mies ja erinomainen Jumalan Sanan opettaja? Ehdottomasti! Olivatko sen vuoksi kaikki hänen tekonsa ja tapansa Jumalaa kunnioittavia? Eivät välttämättä olleet.

Todetessamme tupakoinnin olevan syntiä, emme julista kaikkia tupakoitsijoita pelastumattomiksi. On paljon oikeita Jeesukseen Kristukseen uskovia, jotka tupakoivat. Tupakointi ei estä ketään pelastumasta. Kukaan ei sen vuoksi myöskään menetä pelastustaan. Tupakointi ei ole yhtään vähemmän anteeksiannettavaa kuin mikään muukaan synti, oli kyseessä sitten kristityksi tuleminen tai kristityn syntiensä tunnustaminen Jumalalle (1. Joh. 1:9). Samanaikaisesti uskomme lujasti siihen, että tupakointi on synti, josta pitäisi päästä Jumalan avulla eroon.

English



Paluu suomenkieliselle etusivulle

Mikä on kristillinen näkemys tupakoinnista? Onko tupakointi syntiä?
Jaa tämä sivu: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon

© Copyright Got Questions Ministries