www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Hoe moet een Christen omgaan met onvruchtbaarheid?"

Antwoord:
Het probleem van onvruchtbaarheid kan heel moeilijk zijn, in het bijzonder voor stellen die hun hele leven lang uitgekeken hebben naar kinderen. Christelijke stellen kunnen de vraag "Waarom wij, Heer?" bij zich voelen opkomen. God wil toch zeker dat Christenen gezegend worden met kinderen die zij kunnen liefhebben en verzorgen. Voor fysiek gezonde stellen is een van de meest hartverscheurende aspecten aan onvruchtbaarheid dat ze niet weten of het iets tijdelijks of permanent is. Als het tijdelijk is, hoe lang moeten ze dan wachten? Als het permanent is, hoe zullen ze daar dan achter komen en wat zouden ze moeten doen?

De Bijbel beschrijft het probleem van tijdelijke onvruchtbaarheid in diverse verhalen:

God beloofde Abraham en Sarah een kind, maar ze kreeg pas een zoon, Isaak, toen ze 90 was (Genesis 11:30).

Isaak, Rebekka’s echtgenoot, bad vurig en God verhoorde zijn gebed, hetgeen resulteerde in de geboorte van Jakob en Esau (Genesis 25:21).

Rachel bad en tenslotte "opende God haar moederschoot." Zij schonk het leven aan twee zoons, Jozef en Benjamin (Genesis 30:1; 35:18).

De vrouw van Manoach, die lang onvruchtbaar was gebleven, bracht Simson ter wereld (Rechters 13:2).

Elisabet schonk op hoge leeftijd het leven aan Johannes de Doper, de aankondiger van Christus (Lucas 1:7, 1:36).

De onvruchtbaarheid van Sarah, Rebekka en Rachel (de moeders van het volk van Israël) is betekenisvol in de zin dat hun uiteindelijke vermogen om kinderen te baren een teken van de genade en gunst van God was. Onvruchtbare stellen moeten echter niet denken dat God hen Zijn genade en gunst onthoudt en ook niet dat ze op een of andere manier gestraft worden. Christelijke stellen moeten zich vasthouden aan de wetenschap dat hun zonden door Christus vergeven zijn en dat het onvermogen om kinderen te krijgen geen straf van God is.

Dus wat moet een onvruchtbaar Christelijk stel doen? Het is goed om advies in te winnen bij gynaecologen en andere vruchtbaarheidsdeskundigen. Zowel mannen als vrouwen moeten een gezonde levensstijl leiden om zich voor te bereiden op een zwangerschap. De moeders van het volk van Israël baden vurig om bevruchting, dus aanhoudend bidden om een kind is zeker geoorloofd . In eerste instantie moeten we echter bidden dat Gods wil gedaan wordt in ons leven. Als het Zijn wil is dat wij een eigen kind zullen krijgen, zal dat gebeuren. Als het Zijn wil is dat wij adopteren, pleegouder worden of zonder kinderen blijven, dan is dat wat wij moeten accepteren en met graagte op ons moeten nemen. Wij weten dat God een goddelijk plan heeft voor al Zijn geliefde kinderen. God maakt het leven. Hij laat bevruchting tot stand komen of juist niet. God is oppermachtig en bezit alle wijsheid en kennis (zie Romeinen 11:33-36). "Elke goede gave, elk volmaakt geschenk komt van boven..." (Jakobus 1:17). Deze waarheden kennen en accepteren helpt heel veel bij het verzachten van de pijn van een onvruchtbaar stel.

© Copyright Got Questions Ministries