www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Hoe moet een Christen omgaan met zelfvertrouwen?"

Antwoord:
Veel mensen definiëren zelfvertrouwen als “een gevoel van waarde gebaseerd op vaardigheden, prestaties, status, financiële middelen of uiterlijk.” Dit soort zelfvertrouwen kan ons een gevoel van onafhankelijkheid en trots geven. Dit kan leiden tot het toegeven aan zelfverheerlijking, hetgeen ons verlangen naar God kan doen uitdoven. Jakobus 4:6 vertelt ons: “God keert zich tegen hoogmoedigen, maar aan nederigen schenkt hij Zijn genade.” Als we uitsluitend vertrouwen op onze wereldse middelen, is het onvermijdelijk dat we zullen achterblijven met een gevoel van waarde dat slechts is gebaseerd op trots. Jezus vertelt ons: “Hetzelfde geldt voor jullie; wanneer jullie alles gedaan hebben wat jullie is opgedragen, zeg dan: 'Wij zijn maar knechten, we hebben enkel onze plicht gedaan.'” (Lucas 17:10).

Dit alles betekent echter niet dat een Christen een laag zelfbeeld dient te hebben. Het betekent dat het antwoord op de vraag “Ben ik wel een goed mens?” niet af dient te hangen van wat we doen, maar van wie we zijn in Christus. We dienen onszelf te verlagen voor Zijn aanzicht, en Hij zal ons eer geven. Psalm 16:2 herinnert ons aan het volgende: “Ik zeg tot de HEER: ‘U bent mijn Heer, mijn geluk, niemand gaat u te boven.’” Christenen verkrijgen zelfvertrouwen en een positief zelfbeeld door een goede relatie met God te onderhouden. We weten dat we van waarde zijn vanwege de hoge prijs die God voor ons betaald heeft door het bloed van Zijn Zoon, Jezus Christus.

Aan de ene kant is een laag zelfvertrouwen het tegenovergestelde van trots. Aan de andere kant is een laag zelfvertrouwen juist een vorm van hoogmoed. Sommige mensen hebben een laag zelfbeeld omdat ze willen dat mensen medelijden met ze hebben, zodat ze aandacht krijgen en getroost worden. Een laag zelfvertrouwen kan een signaal afgeven dat zegt “kijk mij eens” net zo goed als trots dat doet. Beide routes leiden naar dezelfde eindbestemming, namelijk zelfverheerlijking, zelfabsorptie, obsessie met jezelf en egoďsme. In plaats daarvan dienen we juist onzelfzuchtig te zijn, om dood te zijn voor het eigene en om alle aandacht voor onszelf af te buigen naar de grote God die ons Schiep en ons draagt.

De Bijbel leert ons dat God ons waarde heeft gegeven toen Hij ons kocht om tot Zijn eigen mensen te behoren (Efeziërs 1:14). Hierdoor is alleen Hij het waard om eer en lofprijzing te ontvangen. Als we een gezond zelfbeeld hebben, zullen we onszelf genoeg waarde toedichten om ons niet in te laten met de zonde die ons tot slaven maakt. In plaats daarvan dienen we ons nederig op te stellen, waarbij we anderen boven onszelf plaatsen (Filippenzen 2:3). Romeinen 12:3 waarschuwt: “Met een beroep op de genade die mij geschonken is, zeg ik u allen dat u zichzelf niet hoger moet aanslaan dan u kunt verantwoorden, maar verstandig over uzelf moet denken. Denk overeenkomstig het geloof, dat is de maatstaf die God u heeft gegeven.”



© Copyright Got Questions Ministries