www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Hoe kan ik een Christen worden?"

Antwoord:
De eerste stap naar het Christen-zijn bestaat uit het begrijpen wat de term “Christen” betekent. De oorsprong van de term “Christen” is te vinden in de stad Antiochië van de eerste eeuw na Christus (zie Handelingen 11:26). Het is mogelijk dat de term “Christen” aanvankelijk als een belediging bedoeld was. Het woord betekent eigenlijk “kleine Christus”. Maar door de eeuwen heen hebben mensen die in Christus geloven de term “Christen” aangenomen en gebruiken zij het woord om zichzelf te identificeren als volgelingen van Jezus Christus. Een eenvoudige definitie van een Christen is dus iemand die Jezus Christus volgt.

Waarom zou ik een Christen moeten worden?

Jezus Christus verkondigde dat Hij niet was “gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen” (Marcus 10:45). De volgende vraag dient zich dan aan: waarom moest er voor ons losgeld worden betaald? De gedachte achter “losgeld” is dat er een betaling gedaan moet worden voor de vrijlating van een mens. Dit idee van “losgeld betalen” wordt het meest gebruikt in geval van ontvoeringen; wanneer iemand ontvoerd wordt en gevangen wordt gehouden tot er voor zijn of haar vrijlating is betaald.

Jezus betaalde ons losgeld om ons uit onze gevangenschap te bevrijden! Gevangen door wie? Gevangen door de zonde en de gevolgen ervan, de lichamelijke dood gevolgd door een eeuwige afscheiding van God. Waarom moest Jezus dit losgeld betalen? Omdat we allemaal besmet zijn met de zonde (Romeinen 3:23) en daarom het oordeel van God waardig zijn (Romeinen 6:23). Hoe betaalde Jezus ons losgeld? Door aan het kruis te sterven om de prijs voor onze zonden te betalen (1 Korintiërs 15:3; 2 Korintiërs 5:21). Hoe kon de dood van Jezus een voldoende betaling zijn voor al onze zonden? Jezus was God in een menselijke gedaante. Hij was God die naar de aarde kwam om één van ons te worden, zodat Hij zich met ons kon vereenzelvigen en voor onze zonden kon sterven (Johannes 1:1,14). Omdat Hij God is, had de dood van Jezus een oneindige waarde en was dus voldoende om de prijs te betalen voor de zonden van de hele wereld (1 Johannes 2:2). De opstanding van Jezus na Zijn dood toonde aan dat Zijn dood inderdaad een toereikende offergave was, dat Hij werkelijk de zonde en de dood had overwonnen.

Hoe kan ik een Christen worden?

Dit is het beste gedeelte. Vanwege Zijn liefde voor ons heeft God het uitermate eenvoudig gemaakt om een Christen te worden. Het enige dat je hoeft te doen is het ontvangen van Jezus als je Redder; de volledige aanvaarding van Zijn dood als een toereikende offergave voor jouw zonden (Johannes 3:16) en een volledig vertrouwen op Hem alleen als jouw Redder (Johannes 14:6; Handelingen 4:12). Een Christen worden heeft niets te maken met rituelen, of naar de kerk gaan, of het doen van bepaalde dingen terwijl je andere dingen niet meer mag doen. Een Christen worden gaat volledig om het aangaan van een persoonlijke relatie met Jezus Christus. Een persoonlijke relatie met Jezus Christus, door te geloven, is wat een mens een Christen maakt.

Ben jij er klaar voor om een Christen te worden?

Als jij er klaar voor bent om een Christen te worden door Jezus Christus als je Redder te ontvangen, dan is geloof het enige dat je nodig hebt. Begrijp jij en geloof jij dat jij gezondigd hebt en dat jij het oordeel van God verdient? Begrijp jij en geloof jij dat Jezus jouw straf op Zich heeft genomen door in jouw plaats te sterven? Begrijp jij en geloof jij dat Zijn dood een offergave was, die toereikend was om voor jouw zonden te betalen? Als jij deze drie vragen met een “ja” hebt beantwoord, stel dan gewoon je vertrouwen in Jezus als jouw Redder. Ontvang Hem in geloof en vertrouw op Hem alleen. Dat is het enige wat nodig is om een Christen te worden!

© Copyright Got Questions Ministries