www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Wat is een zalving? Wat betekent het om gezalfd te zijn?"

Antwoord:
De herkomst van het woord zalving is een gebruik van herders in de oudheid. Luizen en andere insecten zochten vaak hun toevlucht in de wol van schapen. Als zij het hoofd van het schaap wisten te bereiken, konden zij zich mogelijk in de oren van het schaap nestelen en zo het schaap doden. Daarom goten herders olie op het hoofd van het schaap. Hierdoor werd de wol glad, waardoor dergelijke insecten niet meer tot bij de oren van het schaap konden komen, omdat ze er vandaan gleden. Deze zalving werd zo een symbool van zegen, bescherming en kracht.

De Griekse woorden die in het Nieuwe Testament gebruikt worden voor "zalven" zijn chrio, wat "met olie insmeren" betekent en indirect "voor een ambt of religieuze dienst inzegenen", en aleipho, wat "zalven" betekent. In Bijbelse tijden werden mensen met olie gezalfd om Gods zegen of roeping voor het leven van die mensen aan te duiden (Exodus 29:7; Exodus 40:9; 2 Koningen 9:6; Prediker 9:8; Jakobus 5:14). Een mens werd voor een speciaal doel gezalfd — om koning, profeet of bouwer te zijn, bijvoorbeeld. Er is niets mis met het zalven van mensen in onze huidige tijd. We moeten er dan wel voor zorgen dat het doel van de zalving in overeenstemming is met de Schrift. Een zalving moet niet gezien worden als een "magische toverdrank". De olie heeft zelf geen enkele kracht. Alleen God kan een mens voor een specifiek doel zalven. Wanneer wij olie gebruiken, is dat slechts een symbolisatie van wat God aan het doen is.

Een andere betekenis van het woord gezalfde is "de uitverkorene". De Bijbel vertelt ons dat Jezus Christus door God met de Heilige Geest werd gezalfd om het Goede Nieuws te verkondigen en mensen te bevrijden die door de zonde gevangen werden gehouden (Lukas 4:18-19; Handelingen 10:38). Nadat Christus de aarde had verlaten, gaf Hij ons het geschenk van de Heilige Geest (Johannes 14:16). Nu zijn alle christenen gezalfd, uitverkozen voor een specifiek doel voor de bevordering van Gods koninkrijk (1 Johannes 2:20). "Daarmee heeft Hij als het ware zijn eigendomsstempel op ons gezet als teken dat we van Hem zijn. Want Hij heeft ons zijn Geest in ons hart gegeven. Zijn Geest is de voorproef en het bewijs van wat nog komen zal." (2 Korintiërs 1:21-22)

© Copyright Got Questions Ministries