www.GotQuestions.org/Nederlands



Vraag: "Hoe kan ik effectief getuigen van Christus in deze verloren wereld?"

Antwoord:
Een "getuige" is iemand die een feit bevestigd. Om effectief van Christus te kunnen getuigen, moeten we dus uit eerste hand van Hem weten. Johannes de apostel spreekt hierover in 1 Johannes 1:1-3, wanneer hij zegt: "We willen jullie vertellen over het Levende Woord... We hebben Hem gehoord, met onze eigen ogen gezien en met onze eigen handen gevoeld... We willen jullie vertellen wat we hebben gezien en gehoord..." Vandaag de dag kunnen wij, die een nieuw leven in Christus hebben ervaren, anderen vertellen over zijn liefde en vergeving. Dat kunnen we met woorden doen, maar ook met de manier waarop we ons leven leiden. Dat is getuigen. Om effectief te kunnen getuigen, moeten we enkele belangrijke dingen in het achterhoofd houden:

1) Het THEMA van ons getuigenis is Jezus Christus. Paulus definieerde het evangelie als de dood, de begrafenis en de opstanding van Jezus Christus (1 Korintiërs 15:1-4). Als we de offergave van Christus niet uitleggen, dan getuigen we eigenlijk niet van het evangelie (zie ook 1 Korintiërs 2:2 en Romeinen 10:9-10). Een belangrijk onderdeel van dit thema is het feit dat Jezus de enig mogelijke weg naar redding is, niet slechts één van vele wegen. "IK BEN de weg en de waarheid en het leven." (Johannes 14:6)

2) De KRACHT van ons getuigenis is de Heilige Geest. Levens worden getransformeerd door de Geest (Titus 3:5), en een veranderd leven is duidelijk voor alle mensen. Wanneer we getuigen, moeten we veel tijd in gebed doorbrengen, zodat we ons de kracht van de Geest toe-eigenen. Dan zullen we in staat zijn om op een zodanige manier licht in de wereld te schijnen dat anderen de kracht van God in ons zullen herkennen (Matteüs 5:16).

3) De GELDIGHEID van ons getuigenis wordt aan het licht gebracht in de manier waarop wij zelf ons leven leiden. Filippenzen 2:15 zet het volgende doel voor ons: "Zorg ervoor dat niemand iets slechts van jullie kan zeggen. Wees echte kinderen van God op wie niets valt aan te merken. Want dan zullen jullie als stralende sterren zijn, die opvallen tussen de slechte en ongehoorzame mensen van deze tijd." De effectieve christelijke getuige zal zijn of haar leven op een onberispelijke manier leiden, in de kracht van de Heilige Geest, wiens vruchten wij dragen wanneer we in Christus blijven (Johannes 15:1-8; Galaten 5:22-23).

Het belangrijkste is misschien wel dat we bekend genoeg blijven met de Schriftteksten om het evangelie nauwkeurig en samenhangend aan andere mensen te kunnen overbrengen. "Wees altijd bereid om aan iedereen die er meer over wil weten, te vertellen over de zekerheid die jullie hebben" (1 Petrus 3:15). Altijd bereid (en gereed) zijn betekent nijvere Bijbelstudie, memorisatie van Schriftteksten en bidden om door God voorziene gelegenheden om het evangelie te delen met die harten die al door de Heer zijn voorbereid om zijn verlossende boodschap te horen.

© Copyright Got Questions Ministries