settings icon
share icon
Spørgsmål

Bør en kristen lytte til verdslig musik?

Svar


Mange kristne kæmper med dette spørgsmål. Mange verdslige musikere er utroligt talentfulde. Verdslig musik kan være meget underholdende. Der findes mange verdslige sange, der har fangende melodier, tankefulde indsigter, og et positivt budskab. For at finde ud af, om vi skal lytte til verdslig musik, er der tre faktorer, vi bør overveje: 1) formålet med musikken, 2) musikstilen, 3) Sangtekstens indhold.

1) Formålet med musikken. Blev musik udelukkende skabt for at tilbede Gud, eller ønskede Gud også, at musik skulle være behageligt og/eller underholdende? Bibelens mest kendte musiker, kong David, brugte primært musik til det formål at tilbede Gud (Se Salmerne 4:1; 6:1; 54, 55; 61:1; 67:1; 76:1). Men da kong Saul blev plaget af onde onder, bragte han David til sig for at spille på harpe, så han blev lindret (1. Samuel 16:14-23). Israelitterne brugte også musikinstrumenter til at advare mod fare (Nehemias 4:20), og til at overraske deres fjender med (Dommerbogen 7:16-22). I det nye testamente lærer Paulus de kristne, at de skal opmuntre hinanden gennem musik: "tal til hinanden med salmer, hymner og åndelige sange" (Efeserne 5:19). Så selvom det primære formål med at spille musik synes at være tilbedelse, tillader bibelen helt klart at bruge musik på andre måder.

2) Musikstilen. Desværre skaber spørgsmålet om musikstil let splittelse blandt kristne. Der findes kristne der, uden at bøje sig, kræver at man ikke må bruge musikinstrumenter overhovedet. Der er kristne, der kun vil synge de "gode gamle" hymner. Der findes kristne, der ønsker mere optimistisk og moderne musik. Der er kristne, som hævder, at de bedst tilbeder, når de befinder sig i "rock koncert" lignende miljø. Fremfor at anerkende disse forskelle som personlige præferencer og kulturelle forskelle, kalder nogle kristne deres egen, foretrukne musikstil for den eneste "bibelske," og kalder alle andre former for musik for usunde, ugudelige, og endda sataniske.

Der er ikke noget sted, hvor bibelen fordømmer nogen slags musikstil. Der er ikke noget bestemt musikinstrument, der kaldes for ugudeligt i bibelen. Bibelen nævner flere slags strengeinstrumenter og blæseinstrumenter. Selvom bibelen ikke specifikt nævner trommer, nævner den andre slaginstrumenter (Salmerne 68:25; Ezra 3:10). Nær ved alle former for moderne musik er variationer af og/eller kombinationer af de samme slags musikinstrumenter, spillet ved forskellige hastigheder, eller med eftertryk. Der er ikke nogen bibelsk grund til at kalde nogen særlig form for musik for ugudelig eller uden for Guds vilje.

3) Sangtekstens indhold. Siden at hverken musikkens formål eller musikstilen er bestemmende for, om kristne bør lytte til verdslig musik, må vi se på indholdet af sangteksten. Selvom det ikke taler direkte om musik, er Filipperbrevet 4:8 en særligt god guide vedrørende sangtekster: "I øvrigt, brødre, alt, hvad der er sandt, hvad der er ædelt, hvad der er ret, hvad der er rent, hvad der er værd at elske, hvad der er værd at tale godt om, kort sagt: det gode og det rosværdige, det skal I lægge jer på sinde." Hvis vi bør lægge os sådanne ting på sinde, må det naturligvis også være disse ting, vi giver adgang i vores sind gennem musik og sangtekster. Kan teksten i en verdslig sang være sand, ædel, ret, ren, værd at elske, værd at tale godt om, god og rosværdig. Hvis det er tilfældet, er der ikke noget i vejen med, at en kristen lytter til en verdslig sang af den slags.

Men megen verdslig musik lever ikke op til den standard, vi finder i Filipperbrevet 4:8. Verdslig musik promoverer ofte umoralitet og vold, og nedgør samtidigt renhed og hæderlighed. Hvis en sang forherliger de ting, som står Gud imod, bør en kristen ikke lytte til det. Men der findes stadig mange verdslige sange, der ikke nævner Gud, men stadig holder fast ved gudfrygtige værdier, såsom ærlighed, renhed, og integritet. Hvis en kærlighedssang promoverer det hellige ved ægteskabet og/eller renheden ved ægte kærlighed, kan man stadig lytte til den og nyde den. Også selvom den ikke nævner Gud eller bibelen.

Uanset hvad et menneske lader sit sind være fyldt af, vil det før eller senere bestemme, hvad personen siger og gør. Dette er tanken bag ved Filipperbrevet 4:8 og Kolossenserbrevet 3:2, 5: at skabe sunde tankemønstre. I 2. Korintherbrev 10:5 står der, at vi bør gøre "enhver tanke til en lydig fange hos Kristus." Disse skriftsteder giver os et klart billede af hvilken slags musik, vi ikke bør lytte til.

Den bedste slags musik er naturligvis den, der priser og herliggører Gud. Der findes talentfulde, kristne musikere i næsten enhver musikgenre, i alt fra klassisk til rock, rap og reggae. Der er i sagens natur ikke noget forkert ved nogen slags musikstil. Det er indholdet af sangteksten, der afgør om en sang er "acceptabel" for en kristen at lytte til. Hvis noget får dig til at tænke på, eller deltage i noget der ikke herliggører Gud, bør det undgås.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Bør en kristen lytte til verdslig musik?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries