settings icon
share icon
Spørgsmål

Har alle mennesker et ’tomrum efter Gud’?

Svar


Ideen om, at alle mennesker har et ”tomrum efter Gud,” handler om, at alle mennesker har et tomrum i sin sjæl/ ånd/ liv, som kun Gud kan fylde. ”Tomrummet efter Gud” taler om den iboende længsel efter noget, som ligger uden for sig selv, som findes i ethvert menneskes hjerte, altså noget ophøjet, eller noget ”andet.” Prædikerens Bog 3:11 henviser til, at Gud har ”lagt menneske verdens gang på sinde” (på engelsk: han har lagt evigheden i ned i menneskets hjerte). Gud skabte menneskeheden til sit evige formål, og det er kun Gud, som kan imødekomme den længsel efter evigheden, som bor i os. Al religion handler om den iboende længsel efter at blive ”forbundet” til Gud. Det er kun Gud, som kan tilfredsstille denne længsel, og derfor kan man godt tale om et ”tomrum efter Gud.”

Problemet er dog, at mennesket ignorer dette tomrum, og forsøger at fylde det med andre ting, end Gud. Jeremias’ Bog 17:9 beskriver vores hjerters tilstand: ”Hjertet er det mest bedrageriske af alt, det er uhelbredeligt, hvem kan gennemskue det?” Salomon siger det samme på en anden måde, ”Menneskets hjerte er også fuldt af ondskab, og der er dumhed i deres hjerte, så længe de lever..” (Prædikeren 9:3). Det nye testamente er enigt i dette: ”For det, kødet vil, er fjendskab med Gud; det underordner sig ikke Guds lov og kan det heller ikke” (Romerne 8:7). Romerbrevet 1:18-22 beskriver, hvordan menneskeheden ignorerer de ting, som man kan kende om Gud, også det antagelige ”tomrum efter Gud,” og i stedet tilbeder de alle og enhver ting, som ikke er Gud.

Det er sørgeligt, men alt for mange mennesker bruger hele deres liv på at søge efter noget andet end Gud, som skal udfylde deres længsel efter mening i livet – f.eks. forretning, familie, sport, osv. Men ved at sætte efter disse ting, som ikke er evige, forbliver disse menneskers længsler uopfyldte, og de undrer sig over, hvorfor de aldrig er tilfredse med livet. Der er ingen tvivl om, at mennesker, som søger andre ting end Gud, godt kan opnå en ”glæde” i livet en kort tid. Men når vi ser på en mand som Salomon, som havde al slags rigdom, succes, agtelse, og magt i verden – for at gøre det kort, alt det, som mennesker søger efter i livet – så ser vi, at ingen af disse ting kunne tilfredsstille længslen efter evigheden. Han sagde, at det alt sammen var ”tomhed,” som betød, at han søgte alle disse ting forgæves, fordi de ikke bragte ham nogen lykke. Til slut sagde han, ”Når du har hørt det hele, skal du drage den slutning: Frygt Gud, og hold hans bud, det skal alle mennesker!” (Prædikeren 12:13).

På samme måde, som et kvadrat ikke kan udfylde et rundt hul (eller tomrum), er der heller ingenting, som kan fylde et ”tomrum efter Gud” i os, andet end Gud. Det er kun gennem et personligt forhold til Gud, gennem troen på Jesus Kristus, at ”tomrummet efter Gud” kan blive udfyldt, og længslen efter evigheden kan blive mødt.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Har alle mennesker et ’tomrum efter Gud’?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries