settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er systematisk teologi?

Svar


Ordet ”systematisk” betyder, at noget sættes i system. Derfor er systematisk teologi, en inddeling af teologien i systemer, der forklarer dens forskellige områder. For eksempel, så giver mange af bibelens bøger informationer om engle. Der er ikke én bog, der giver al information om engle. Derfor tager den systematiske teologi de informationer om engle, der gives i samtlige af de bibelske bøger, og organiserer det i et system der kaldes angeologi. Det er det, systematisk teologi handler om – at organisere bibelens lære i kategoriske systemer.

Paterologi er den gren, der handler om Gud Fader. Kristologi handler om Guds Søn, Herren Jesus Kristus. Pneumatologi handler om Helligånden, og bibliologi om bibelen. Soteriologi omhandler studiet af frelse. Ekklesiologi handler om kirken, og eskatologi handler om studiet af endetiden. Angeologi handler om engle, kristen dæmonologi handler om studiet af dæmoner fra et kristent perspektiv, og harmatiologi handler om synd. Systematisk teologi er et vigtigt redskab til at hjælpe os til at forstå og undervise i bibelen på en organiseret måde.

Udover den systematiske teologi, så er der andre måder, hvorpå teologien kan inddeles. Bibelsk teologi er studiet af en bestemt bog (eller bøger) i bibelen, og lægger fokus på de forskellige aspekter af teologien, de fokuserer på. For eksempel er Johannesevangeliet meget kristologisk, siden det fokuserer så meget på Jesu guddommelighed (Johannes 1:1, 14; 8:58; 10:30; 20:28). Historisk teologi er studiet af doktriner, og hvordan de har udviklet sig over kirkens historie. Dogmatisk teologi er studiet af doktriner fra visse kristne grupper, som har systematiseret doktrin – for eksempel calvinistisk teologi, og dispensationel teologi. Moderne teologi er studiet af doktriner som har udviklet sig eller kommet i fokus i moderne tid. Lige meget hvilken gren af teologien man studerer, så er det vigtigste, at teologien bliver studeret.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er systematisk teologi?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries