settings icon
share icon
Spørgsmål

Er det meningen, at vi bør søge aktivt efter en ægtefælle, eller skal vi vente på, at Gud bringer en ægtefælle til os?

Svar


Svaret til begge spørgsmål er ”ja.” Der er en vigtig balance mellem de to. Vi bør ikke søge efter en ægtefælle på en helt ustyrlig måde, som om det udelukkende afhang af vores egne bestræbelser. Men vi bør heller ikke være passive og tro, at Gud vil gøre sådan, at vores ægtefælle pludselig en dag står på vores dørtrin. Når vi som kristne har besluttet os for, at det er på tide at søge efter en ægtefælle, så bør vi begynde med bøn.

Det første skridt har at gøre med at overgive os til Guds vilje. ”Find din glæde i Herren, så giver han dig, hvad dit hjerte ønsker” (Salme 37:4). At finde vores glæde i Herren betyder, at vi har vores glæde i at kende ham, og stoler på, at han også vil glæde sig over os. Han vil lægge sine ønsker i vores hjerte, og hvad søgningen af en ægtefælle angår, så hænger dette sammen med at ønske sig en sådan ægtefælle, som han ønsker for os, og som han ved vil bringe os glæde fremover. I Ordsprogenes Bog 3:6 står der, ”Hav ham i tankerne på alle dine veje, så vil han jævne dine stier.” At have ham i tankerne, når det drejer sig om at finde en ægtefælle, har at gøre med at underordne sig hans suveræne vilje, og at fortælle ham, at uanset hvad han ønsker for en, så ønsker man selv det samme.

Når vi har overgivet os selv til Guds vilje, må vi derefter blive klar over, hvilke karaktertræk en gudfrygtig ægtemand eller hustru har, og søge efter en, som kvalificerer sig på et åndeligt niveau. Det er vigtigt at have en klar forståelse af disse åndelige kvaliteter først, og derefter søge efter en person, som har disse kvaliteter. Hvis man ”forelsker” sig i en person, og derefter opdager at han/ hun ikke er åndeligt kvalificeret til at være vores partner, kan man let ende med at få et knust hjerte, og sætte sig selv i en vanskelig situation.

Når vi først ved, hvad bibelen siger at vi bør lede efter, kan vi aktivt begynde med at søge efter en ægtefælle, og forstå, at Gud i denne proces vil bringe ham/ hende ind i vores liv, og at han vil gøre det efter sin perfekte vilje og timing. Hvis vi beder, så vil Gud føre os til den person, han har for os. Hvis vi venter på hans timing, så vil vi få den person som passer til vores baggrund, personlighed, og ønsker. Men vi har brug for at stole på ham, og på hans timing (Ordsprogene 3:5), selv når hans timing ikke stemmer overens med vores. Nogle gange kalder Gud mennesker til slet ikke at gifte sig (1. Korinther 7), men i de situationer gør han det klart, ved at fjerne ønsket om at blive gift. Guds timing er perfekt, og når vi tror og er tålmodige, vil vi også modtage det, han har lovet (Hebræerne 6:12).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Er det meningen, at vi bør søge aktivt efter en ægtefælle, eller skal vi vente på, at Gud bringer en ægtefælle til os?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries