settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvilke skridt må jeg tage for at blive frelst?

Svar


Mange mennesker søger visse ”skridt til at blive frelst.” Mennesker kan godt lide tanken om en instruktionsmanual med fem skridt, der, hvis man følger den, kommer til at resultere i frelse. Et eksempel på dette er Islam med dens fem søjler. Ifølge Islam vil man blive frelst, hvis man følger de fem søjler. Da skridt-for-skridt processen til frelse er meget appellerende for mennesker, begår mange i de kristne trossamfund den fejltagelse at dele frelsen op i en proces med flere skridt. Den romersk-katolske kirke har syv sakramenter. Forskellige kristne trossamfund tilføjer dåb, offentlig bekendelse, at vende sig fra synd, tale i tunger, osv., som frelsesskridt. Men bibelen fortæller kun om ét eneste skridt til frelse. Da den filippiske fængselsbetjent spurgte Paulus og Silas, ”hvad skal jeg gøre for at blive frelst?” svarede Paulus, ”Tro på Herren Jesus, så skal du.. blive frelst” (ApG 16:30-31).

Troen på Jesus Kristus som frelser er det eneste ”skridt” til frelse. Bibelens budskab er meget klart. Vi har alle syndet mod Gud (Romerne 3:23). Pga. synd fortjener vi alle evig adskillelse fra Gud (Romerne 6:23). Pga. hans kærlighed (Johannes 3:16), tog Gud menneskeskikkelse og døde i vores sted, og tog straffen som vi fortjente (Romerne 5:8; 2. Korinther 5:21). Gud lover tilgivelse for synder og evigt liv i himlen til enhver, som, ved nåde igennem tro, tager imod Jesus Kristus som sin frelser (Johannes 1:12; 3:16; 5:24; ApG 16:31).

Frelsen handler ikke om bestemte skridt vi må tage, for at fortjene den. Ja, kristne bør blive døbt. Ja, kristne bør offentligt bekende sin tro på Jesus Kristus. Ja, kristne bør vende sig fra synd. Ja, kristne bør bruge deres liv på at adlyde Gud. Men disse ting er ikke skridt til at blive frelst. De er et resultat af at blive frelst. Pga. af vores synd kan vi, på ingen måde, gøre os fortjent til frelsen. Vi kunne følge 1000 forskellige skridt, men det ville aldrig være nok. Derfor måtte Jesus dø i vores sted. Vi er fuldstændigt magtesløse, når det handler om at betale vores egen syndeskyld eller rense os selv for synd. Kun Gud kunne opnå vores frelse, og det var netop hvad han gjorde. Gud tog selv de nødvendige ”skridt,” og tilbyder dermed frelsen til enhver, som vil tage imod den af ham.

Frelse og tilgivelse af synder handler ikke om at følge nogle bestemte skridt. Det handler om at tage imod Kristus som sin frelser, og anerkende at han har gjort hele arbejdet for os. Gud kræver ét eneste skridt af os – at tage imod Jesus Kristus som frelser, og fuldt ud stole på ham som den eneste vej til frelse. Dette er skellet mellem den kristne tro, og alle de andre verdensreligioner, som hver især har en liste af skridt der må følges, for at man kan blive frelst. Den kristne tro anerkender at Gud allerede har taget de nødvendige skridt, og taler meget enkelt om at vi må tage imod ham igennem tro.

Har du truffet et valg om at give dit liv til Jesus, pga. det du har læst her? Hvis svaret er ja, så tryk gerne på ”Jeg har taget imod Jesus i dag” knappen nedenfor.
English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvilke skridt må jeg tage for at blive frelst?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries