settings icon
share icon
Spørgsmål

Jeg er skilt. Kan jeg blive gift igen ifølge bibelen?

Svar


Vi modtager ofte spørgsmål, der f.eks. lyder, ”jeg er blevet skilt af den og den grund. Kan jeg blive gift igen?” ”Jeg har været skilt to gange – første gang var min mand utro, og anden gang passede vi ikke sammen. Jeg dater i øjeblikket en mand, der har været skilt tre gange. Første gang var det pga. de ikke passede sammen, anden gang var han utroskab, og tredje gang var hans kone ham utro. Kan vi blive gift med hinanden?” Det er besværligt at svare på sådanne spørgsmål, fordi bibelen ikke besvarer de spørgsmål, der handler om forskellige forhold, man ønsker at blive gengift under, i dybden.

Det vi ved med sikkerhed er, at Guds plan for ægteskabet er, at de to parter må forblive gift lige så længe de lever (1. Mosebog 2:24; Matthæus 19:6). Den eneste specifikke årsag til, at man kan blive skilt, er utroskab (Matthæus 19:9), og selv dét er et omdiskuteret emne blandt kristne. En anden årsag kan være, at en ikke-troende ægtefælle forlader en troende ægtefælle (1. Korinther 7:12-15). Dette skriftstykke handler dog ikke specifikt om, at blive gift igen, men om, om man skal være bundet til sit ægteskab. Det kan også tænkes, at fysisk, seksuel eller følelsesmæssig mishandling burde være nok til, at man bliver skilt, og muligvis gengift. Dette underviser bibelen dog ikke konkret i.

Vi ved to ting med sikkerhed. Gud hader skilsmisse (Malakias 2:16), og Gud er nådig og tilgivende. Hver eneste skilsmisse sker pga. synd, enten fra den ene eller fra begge parters side. Tilgiver Gud skilsmisse? Ja, uden tvivl! Skilsmisse er ikke mindre tilgiveligt, end nogen anden synd. Det er muligt at blive tilgivet for enhver synd, gennem Jesus Kristus (Matthæus 26:28; Efeserne 1:7). Hvis Gud tilgiver den synd, der hedder tilgivelse, betyder det så, at man bare kan blive gift igen? Ikke nødvendigvis. Nogle gange kalder Gud mennesker til at forblive ene (1. Korinther 7:7-8). Det skal ikke forstås som en forbandelse eller straf at være alene. Det er i stedet en mulighed at tjene Gud helhjertet på (1. Korinther 7:32-36). Guds Ord fortæller os dog, at det er bedre at blive gift, end at brænde med begær (1. Korinther 7:9). Måske gælder det også nogle gange, når det drejer sig om at gengiftes efter en skilsmisse.

Så kan man eller burde man blive gift igen? Det spørgsmål kan vi ikke besvare. I sidste ende er det en sag mellem dig, din potentielle ægtefælle, og, vigtigst af alt, Gud. Det bedste svar vi kan give, er, at du må bede Gud om visdom til, hvad du skal gøre (Jakob 1:5). Bed med et åbent sind, og bed ærligt Gud om at lægge sine længsler i dit hjerte (Salme 37:4). Søg Herrens vilje (Ordsprogene 3:5-6) og følg hans ledelse.


Vend tilbage til den danske hjemmeside

Jeg er skilt. Kan jeg blive gift igen ifølge bibelen?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries