settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvordan bør en kristen se på begrebet selvværd?

Svar


Mange definerer selvværd som "en følelse af værd, baseret på deres evner, resultater, status, finansielle ressourcer, eller udseende." Denne slags selvværd kan få et menneske til at føle sig uafhængig og stolt, og til at begynde at tilbede sig selv, hvilket døder vores længsel efter Gud. Jakobsbrevet 4:6 siger, "Gud står de hovmodige imod, de ydmyge viser han nåde." Hvis vi kun sætter vores lid til vore jordiske ressourcer, vil vi med sikkerhed sidde med en følelse af værdi, der er baseret på stolthed. Jesus sagde til os, "Således også I: Når I har gjort alt det, I har fået besked på, skal I sige: Vi er unyttige tjenere, vi har kun gjort, hvad vi skulle gøre" (Lukas 17:10).

Dette betyder ikke, at kristne bør have et dårligt selvværd. Det betyder kun, at vores følelse af at være et godt menneske ikke bør afhænge af det, vi gør, men snarere af, hvem vi er i Kristus. Vi må ydmyge os selv for Ham, så vil Han ære os. Salmernes Bog 16:2 minder os om dette, "Jeg siger til Herren: 'Du er min herre, ingen anden end du er min lykke.'" Kristne opnår selvværd og agtelse ved at have et ret forhold til Gud. Vi kan vide, at vi har værdi, på grund af den høje pris Gud betalte for os gennem sin Søns, Jesu Kristi, blod.

På en ene måde er lavt selvværd det modsatte af stolthed. På en anden måde er lavt selvværd en form for stolthed. Nogle mennesker har lavt selvværd, fordi de ønsker, at andre skal have ondt af dem, give dem opmærksomhed, at trøste dem. Lavt selvværd kan være en erklæring, der hedder "se på mig," i lige så høj grad som stolthed er det. Den tager ganske enkelt en anden vej, for at nå til samme sted, dvs. til selvoptagethed, at være besat af sig selv, og selviskhed. I stedet for bør vi være uselviske, dø fra selvet, og rette enhver opmærksomhed vi modtager i retning af den store Gud, som skabte og opretholder os.

Bibelen fortæller os, at Gud gav os værdi, da Han købte os til at være sit eget folk (Efeserne 1:4). På grund af dette er det kun Ham, der er ære og pris værdig. Når vi har et sundt selvværd, vil vi sætte stor nok pris på os selv til ikke at involvere os i det, der binder os som slaver. I stedet bør vi opføre os ydmygt, og tænke højere om andre, end om os selv (Filipperne 2:3). Romerbrevet 12:3 advarer os, "Hav ikke højere tanker om jer selv, end I bør have, men brug jeres forstand med omtanke, enhver efter det mål af tro, som Gud har givet ham."

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvordan bør en kristen se på begrebet selvværd?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries