settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er sand religion?

Svar


Religion kan defineres som ”tro på Gud eller guder som skal tilbedes, hvilket ofte udtrykkes ved en bestemt opførsel eller ved ritualer,” eller ”et hvilket som helst specifikt trossystem, tilbedelse, osv., som ofte indebærer et etisk handlemønster.” Lang over 90% af verdens befolkning følger en eller anden form for religion. Problemet er bare, at der findes så mange religioner. Hvilken er den rigtige religion? Hvad er den sande religion?

De to mest almindelige ingredienser i religioner er regler og ritualer. Nogle religioner består i essensen ikke af andet end en liste af regler, ting man må og ikke må, som en person må følge for at blive betragtet som en trofast efterfølger af den religion, og dermed blive betragtet som ret med den religions Gud. Islam og jødedom er to eksempler på sådanne regelbaserede religioner. Islam har sine fem søjler, som må blive fulgt. Jødedom har hundredvis af bud og traditioner som skal overholdes. Begge religioner hævder, til en vis grad, at følger man religionens regler, så bliver man betragtet som retfærdig i Guds øjne. ?

Andre religioner fokuserer mere på at holde ritualer, i stedet for at overholde en liste af regler. Ved at bringe dette offer, gøre denne handling, deltage i denne gudstjeneste, spise dette måltid, osv., betragtes en person som retfærdig af Gud. Det mest fremherskende eksempel på ritualbaseret religion er romersk katolicisme. Den romersk-katolske kirke hævder, at bliver man døbt med vand som barn, deltager man i messen, bekender sine synder for præsten, beder til himlens helgener, bliver salvet med olie af præsten inden man dør, osv., osv., så vil Gud lade et sådant menneske komme i himlen når det dør. Buddhisme og hinduisme er også primært ritualbaserede religioner, men kan også i mindre grad betragtes som regelbaserede. ?

Sand religion er hverken regelbaseret eller ritualbaseret. Sand religion har at gøre med et forhold (en relation) til Gud. To ting som alle religioner hævder, er, at menneskeheden på en eller anden måde er blevet adskilt fra Gud, og har brug for at blive genforenet med ham. Falske religioner søger at løse dette problem igennem at holde visse regler og ritualer. Sand religion løser problemet ved at anerkende, at kun Gud selv kan genoprette dette brud, og at det er det, han netop har gjort. Sand religion anerkender det følgende: ?

- Vi har alle syndet, og derfor er vi adskilte fra Gud (Romerne 3:23).

- Hvis dette ikke bliver genoprettet, så er den retfærdige straf for synd død, og evig adskillelse fra Gud efter døden (Romerne 6:23).

- Gud kom i Personen Jesus Kristus og døde i vores sted, tog den straf på sig som vi fortjener, og blev oprejst fra de døde for at bevise, at hans død var et tilstrækkeligt offer (Romerne 5:8; 1. Korinther 15.3-4; 2. Korinther 5:21).

- Hvis vi modtager Jesus Kristus som frelser, og stoler på at hans død var tilstrækkelig betaling for vores synder, så bliver vi tilgivet, frelst, genløst, forligt, og retfærdiggjort hos Gud (Johannes 3:16; Romerne 10:9-10; Efeserne 2:8-9). ?

Sand religion har regler og ritualer, men der er en livsvigtig forskel. I sand religion følges reglerne og ritualerne af taknemmelighed over den frelse som Gud har givet – og IKKE som et forsøg på at opnå denne frelse. Sand religion, som bibelsk kristendom er, har regler man må overholde (slå ikke ihjel, begå ikke ægteskabsbrud, lyv ikke, osv.), og ritualer der må udføres (dåb i vand ved neddykning og nadveren). Man bliver ikke retfærdig i Guds øjne ved at overholde disse regler og ritualer. Disse regler og ritualer er i stedet RESULTATET af forholdet til Gud, af nåde ved tro igennem Jesus Kristus som frelser alene. Falsk religion handler om at gøre ting (regler og ritualer) i et forsøg på at opnå Guds favør. Sand religion handler om at modtage Jesus Kristus som frelser, og dermed have et ret forhold til Gud – og så at gøre ting (regler og ritualer) pga. kærlighed til Gud, samt et ønske om at vokse i forholdet til ham.

Har du truffet et valg om at give dit liv til Jesus, pga. det du har læst her? Hvis svaret er ja, så tryk gerne på ”Jeg har taget imod Jesus i dag” knappen nedenfor.
English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er sand religion?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries