settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om sagsmål/ at sagsøge?

Svar


Apostlen Paulus instruerede de korinthiske troende til ikke at gå i retten mod hinanden (1. Korinther 6:1-8). Når kristne ikke tilgiver hinanden og forliger sig med hinanden, så er det et udtryk for åndeligt nederlag. Hvorfor skulle nogen ønske at blive kristen, når kristne har nøjagtig de samme problemer som andre mennesker, og ikke kan finde en løsning på dem? Det er dog nogle tilfælde, hvor et sagsmål måske er den rette løsning. Hvis det bibelske mønster for at forlige sig er blevet fulgt (Matthæus 18:15-17), og den krænkende part stadig tager fejl, så kan man nogle gange retfærdiggøre et sagsmål. Dette bør først ske efter megen bøn om visdom (Jakob 1:5), og konsultation med åndeligt lederskab.

Hele konteksten i 1. Korintherbrev 6:1-6 har at gøre med problemer indenfor kirken, men Paulus henviser faktisk til retssystemet, når det har at gøre med domme, der har med dette liv at gøre. Paulus mener, at retssystemet eksisterer for at tage sig af sager, der foregår udenfor kirken. Kirkeproblemer bør ikke bringes til retssystemet, men bør blive bedømt inden for kirken.

I Apostlenes Gerninger 21-22 taler Paulus om at blive arresteret og uretmæssigt anklaget for en kriminel handling, han ikke havde begået. ”Kommandanten (befalede), at Paulus skulle føres ind i borgen, og sagde, at han skulle forhøres under piskning, for at han kunne få at vide, hvorfor de råbte sådan mod ham. Da de spændte Paulus fast for at piske ham, spurgte han den officer, der stod ved siden af: ’Må I piske en romersk borger, og det uden dom?’” Paulus brugte den romerske lov og hans statsborgerskab til at beskytte sig selv. Der er ikke noget i vejen med at bruge retssystemet, så længe det gøre med de rigtige motiver og et rent hjerte.

Paulus erklærede yderligere, ”Allerede det, at I overhovedet har retssager med hinanden, er et nederlag for jer. Hvorfor finder I jer ikke hellere i uret? Hvorfor lider I ikke hellere tab?” (1. Korinther 6:7). Det, der optager Paulus her, er den troendes vidnesbyrd. Det ville være langt bedre, at vi led uret, end at skubbe et menneske længere bort fra Kristus, ved at tage ham/ hende i retten. Hvad er vigtigst – en kamp i retten, eller kampen om en persons evige sjæl?

For at opsummere, bør kristne så tage hinanden i retten angående sager, der sker indenfor kirken? Nej, absolut ikke! Bør kristne tage hinanden i retten i civile anliggender? Hvis det kan undgås, så nej. Bør kristne tage ikke-kristne i retten i civile anliggender? Igen, nej, ikke hvis det kan undgås. Men i nogle tilfælde, såsom når vi forsvarer vores egne rettigheder (såsom i apostlen Paulus’ tilfælde), kan det være nødvendigt at søge en retsmæssig løsning på problemet.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om sagsmål/ at sagsøge?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries