Spørgsmål

Hvad er redaktionel kritik og højere kritik?

Svar

Redaktionel kritik og højere kritik er blot nogle få former for kritik af Bibelen, ud af mange slags. Deres formål er at undersøge Skrifterne og komme med vurderinger vedrørende deres forfatterskab, historicitet, og dateringen for, hvornår de blev skrevet. De fleste af disse metoder ender med et forsøg på at ødelægge Bibelens tekster.

Man kan opdele Bibelsk kritik i to, store hovedgrupper: højere og lavere kritik. Lavere kritik er et forsøg på at finde tekstens oprindelige formulering, da vi ikke længere har de originale skrifter. Højere kritik ser på tekstens ægthed. Man stiller spørgsmål, såsom: Hvornår blev den virkelig skrevet? Hvem skrev i virkeligheden denne tekst?

Mange af kritikerne i disse lejre tror ikke på, at Skrifterne er inspirerede, og bruger derfor disse spørgsmål til at fjerne Helligåndens arbejde i de forfatteres liv, som har forfattet Skrifterne. De mener blot, at vores Gamle Testamente var en samling af mundtlige overleveringer og faktisk ikke blev skrevet ned, før efter Israel blev ført i fangenskab i Babylon i 586 f.Kr.

Vi kan selvfølgelig se fra Skrifterne, at Moses nedskrev loven og det Gamle Testamentes første fem bøger (kaldet Pentateuken). Hvis disse bøger i virkeligheden ikke blev skrevet af Moses, og ikke før mange år efter, at nationen Israel blev grundlagt, kunne disse kritikere med rette hævde, at det skrevne var unøjagtigt, og derved stille spørgsmålstegn ved autoriteten i Guds Ord. Men dette er ikke sandt. (For at læse om beviserne vedrørende Moses som forfatter af Pentateuken, kan du læse vores artikler om dokumentarisk hypotese og JEDP teori). Redaktionel kritik er ideen om, at evangeliernes forfattere blot var de personer, der endeligt samlede den mundtlige overlevering, og faktisk ikke var de direkte forfattere af evangelierne selv. En af de kritikere, der er fortaler for redaktionel kritik, siger, at formålet med deres studie er at finde den "teologiske motivation" bag forfatterens valg og samling af traditioner eller andre skrevne materialer inden for kristendommen.

Det vi dybest set ser inden for alle disse former for bibelsk kritik, er nogle kritikeres forsøg på at fjerne Helligåndens arbejde i udarbejdelsen af et akkurat, pålideligt skrevet dokument i Guds Ord. Skrifternes forfattere forklarer, hvordan Skrifterne blev til. "Ethvert skrift er indblæst af Gud" (2. Tim. 3:16). Gud er den, der har givet de ord til mennesker, Han selv har ønsket skulle skrives ned. Apostlen Peter skrev, "Men først skal I gøre jer klart, at ingen selvbestaltet kan tyde nogen profeti i Skriften" (2. Peter 1:20, 21). Her siger Peter, at disse skrifter ikke blev udtænkt af et menneske, blot skabt af mennesker, der ønskede at skrive noget ned. Peter fortsætter, "Men drevet af Helligånden har mennesker sagt det, der kom fra Gud" (2. Peter 1:22). Helligånden fortalte dem, hvad Han ønskede at de skulle skrive ned. Der er ikke nogen grund til at kritisere Skrifternes ægthed, når vi kan vide at Gud arbejdede bag scenen, og retledede og vejledte mennesker i, hvad de skulle nedskrive.

Der er endnu et vers, der kan være hjælpsomt i at forstå Skrifternes nøjagtighed. "Men Talsmanden, Helligånden, som Faderen vil sende i mit navn, han skal lære jer alt og minde jer om alt, HVAD JEG HAR SAGT TIL JER" (Johannes 14:26). Her var Jesus i færd med at fortælle sine disciple, at Han snart ville gå bort, men at Helligånden ville hjælpe dem til at huske det Han underviste om her på jorden, så de senere kunne nedskrive det. Gud stod bag forfatterskabet og bevaringen af Skrifterne.

Vend tilbage til den danske hjemmeside

"Hvad er redaktionel kritik og højere kritik?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon