settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad betyder det, at have et personligt forhold til Gud?

Svar


Det personlige forhold til Gud begynder i det øjeblik, vi indser, at vi har brug for Ham, vedkender at vi er syndere, og i tro tager imod Jesus Kristus som frelser. Gud, vores himmelske Fader, har altid ønsket at være os nær, at have et forhold til os. Før Adam syndede i haven (1. Mosebog kapitel 3), kendte både han og Eva Gud på et fortroligt, personligt niveau. De vandrede med ham i haven, og talte direkte til Ham. Men på grund af menneskets synd, blev vi adskilt fra Gud, og vores forhold til Ham blev afbrudt.

Det, mange mennesker ikke er klare over, eller er ligeglade med, er, at Jesus gav os den mest utrolige gave — muligheden for at bruge evigheden med Gud, hvis vi stoler på Ham. "For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre" (Romerne 6:23). Gud blev et menneske igennem Personen Jesus Kristus, for at tage vores synd på sig, blive dræbt, og derefter blive vakt til live igen, hvormed Han gav sin sejr over synd og død. "Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus" (Romerne 8:1). Hvis vi tager imod denne gave, har Gud nu accepteret os, og vi kan have et forhold til Ham.

At have et personligt forhold til Gud betyder også, at Gud bør være en del af vores almindelige hverdag. Vi bør bede til Ham, læse Hans ord, og grunde over vers, i forsøget på at lære ham bedre at kende. Vi bør bede om visdom (Jakob 1:5), hvilket er den mest dyrebare egenskab, vi kan eje. Vi bør bringe vores ønsker til ham, og bede i Jesu navn (Johannes 15:16). Jesus er den, der elsker os nok, til at give sit liv for os (Romerne 5:8), og det var Ham, der genoprettede forholdet mellem os og Gud.

Helligånden er blevet os givet som vores talsmand. "Elsker i mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer" (Johannes 14:15-17). Dette sagde Jesus før Han døde, og efter at Han døde, blev Helligånden tilgængelig for enhver, der oprigtigt søger at modtage Ham. Det er Ham, der bor i de troendes hjerter, og aldrig forlader dem. Han vejleder os, underviser os i sandheder, og forvandler vores hjerter. Uden den guddommelige Helligånd, ville vi ikke have evnen til at bekæmpe ondskab og fristelser. Men da vi nu har Ham, begynder vi at skabe den frugt, der kommer af at lade Ånden herske over os: kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvberskelse (Galaterne 5:22-23).

Dette personlige forhold til Gud er ikke så svært at finde, som vi måske tror, og der findes ikke nogen mystisk formular for at få del i det. Så snart vi bliver Guds børn, modtager vi Helligånden, som så begynder at arbejde i vores hjerter. Vi bør bede uden ophør, læse i bibelen, og blive del af en bibel-troende kirke; alle disse ting vil hjælpe os til at vokse åndeligt set. Når vi stoler på, at Gud vil få os igennem hver en dag, og når vi tror på, at Han er vores Opretholder, har vi derigennem et forhold til Ham. Selvom vi ikke ser forandringer med det samme, vil vi begynde at se dem over tid, og alle sandhederne vil blive klare for os.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad betyder det, at have et personligt forhold til Gud?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries