settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvorfor er alle kristne hyklere?

Svar


Der findes måske ikke nogen større provokation, end at blive kaldt for ”hykler.” Desværre er der nogle, som mener, at de har ret, når de kalder alle kristne for hyklere. Ordet ”hykler” har en rig historie bag sig inden for det engelske sprog. Udtrykket kommer af det latinske hypocricies, som betyder ”skuespil, at lade som om.” Og hvis vi går endnu længere tilbage, så findes ordet også i klassisk og nytestamentlig græsk, og indeholder den samme ide – at spille en rolle, at lade som om.

Det var på denne måde, at Herren brugte udtrykket. Navnet blev kun brugt om misvejledte, religiøse fanatikere. Men sine egne kaldte han for ”efterfølgere,” ”børn,” ”får,” og hans ”kirke.” Derudover findes der i det nye testamente en advarsel imod hykleriets synd (1. Peter 2:1), som Peter kalder for ”svig og hykleri.” Vi hører også om to, åbenlyse eksempler på hykleri, som sker i kirken. I Apostlenes Gerninger 5:1-10, bliver to disciple afsløret for at foregive at være mere gavmilde, end de faktisk var. Konsekvenserne for dette var voldsomme. Og af alle folk, er det Peter, som bliver anklaget for at stå i spidsen af en gruppe folk, som behandler nogle hedningekristne forskelligt fra sig selv (Galaterne 2:13).

Ud fra den nytestamentlige lære, kan vi derfor nå frem til mindst to konklusioner. For det første, så findes der hyklere iblandt bekendende kristne. De var der til at begynde med, og, ifølge Jesu lignelse om hveden og ukrudtet, så vil de med sikkerhed blive ved med at være der indtil verdens ende (Matthæus 13:18-30). Herudover kan vi konkludere, at hvis selv en apostel kan være skyldig i hykleri, så er der ikke nogen grund til at tro, at ”almindelige” kristne slipper for det. Vi må altid være på vagt, og sørge for, at vi ikke falder i de samme fristelser (1. Korinther 10:12).

Det er selvfølgelig klart, at ikke alle, som kalder sig for kristen, virkelig er kristen. Måske er alle, eller de fleste af de berømte hyklere, som kristne kender til, faktisk mennesker som ”lod som om,” og var bedragere. Det sker stadigvæk, at vi ser kendte, kristne ledere, som falder i de værste synder. Det lader nogle gange til, at økonomiske og seksuelle skandaler plager de kristne fællesskaber. Men i stedet for at tage nogle få menneskers eksempler, og bruge dem til at være nedladende over for hele det kristne fællesskab med, burde vi i stedet sætte spørgsmålstegn ved, om enhver, som kalder sig for kristen, nødvendigvis er det. Der findes talrige eksempler på skriftsteder i bibelen, som bekræfter, at de som virkelig tilhører Kristus, også vil vise tegn på Åndens frugt (Galaterne 5:22-23). Jesu lignelse om sædekornet og de forskellige slags jord i Matthæus 13, gør det klart for os, at det ikke er alle bekendelser af Jesus, som er ægte. Desværre vil mange, som bekender at tilhøre ham, en dag blive målløse, når de hører ham sige til dem, ”Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud” (Matthæus 7:23).

Og for det andet: selvom det godt kan være, at vi ikke burde blive overraskede, når mennesker, som hævder at være mere hellige end vi er, også kalder sig selv for kristne, så kan vi ikke derudfra konkludere, at kirken næsten udelukkende består af hyklere. Det ville være fair at sige, at enhver som tager Jesu Kristi navn i sin mund, fortsat er en synder, også efter at vedkommendes synd er blevet tilgivet. For selv om vi er blevet frelst fra syndens evige straf (Romerne 5:1; 6:23), så er vi endnu ikke blevet frelst og udfriet fra at synden findes i vores liv (1. Johannes 1:8-9), og det omfatter også hykleriets synd. Men gennem vores levende tro på Herren Jesus, vinder vi kontinuerligt over syndens magt, indtil vi endelig bliver befriet fra den (1. Johannes 5:4-5).

Der er ingen kristen, som kan leve op til den standard, som bibelen lærer om. Der har aldrig været nogen kristen, som helt var Jesus lig. Men der findes mange kristne, som oprigtigt søger at leve kristenlivet, og som i højere og højere grad sætter deres lid til, at Helligånden overbeviser dem, forvandler dem, og giver dem kraft. Der har fandtes mange kristne, som har levet liv, der har været fri for skandaler. Den perfekte kristen findes ikke, men når man begår fejl, og kommer til kort, og dermed viser, at man ikke er nået til fuldkommenhed i dette liv, så er dette ikke det samme som at være hykler.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvorfor er alle kristne hyklere?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries