settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om helbredelse? Er der helbredelse i forsoningen?

Svar


Esajas 53:5, som også citeres i 1. Petersbrev 2:24, er et nøglevers hvad angår helbredelse, men det misforstås ofte og bruges ofte forkert. ”Men han blev gennemboret for vore overtrædelser og knust for vore synder. Han blev straffet, for at vi kunne få fred, ved hans sår blev vi helbredt.” Ordet, der oversættes med ”helbredt,” kan betyde enten åndelig eller fysisk helbredelse. Men konteksten som vi finder i Esajas 53 og 1. Petersbrev 2 gør det klart, at der tales om åndelig helbredelse. ”På sit legeme bar han selv vore synder op på korset, for at vi, døde fra synden, skal leve for retfærdigheden. Ved hans sår blev I helbredt” (1. Peter 2:24). Verset taler om synd og retfærdighed, ikke om sygdomme og lidelser. Derfor taler ordet ”helbredt” i begge vers om at blive tilgivet og frelst, og ikke om fysisk helbredelse.

Bibelen forbinder ikke specifikt fysisk helbredelse med åndelig helbredelse. Nogle gange bliver mennesker fysisk helbredt, når de sætter deres lid til Jesus Kristus, men det er ikke altid tilfældet. Nogle gange er det Guds vilje at helbrede, men nogle gange er det ikke. Apostlen Johannes sætter dette i det rette perspektiv for os: ”Og dette er den frimodighed, vi har over for ham: at hvis vi beder om noget, som er efter hans vilje, hører han os. Og når vi ved, at han hører os, hvad vi end beder om, så ved vi også, at vi allerede har fået det, vi har bedt ham om” (1. Johannes 5:14-15). Gud virker stadig mirakler. Gud helbreder stadig mennesker. Sygdom, lidelse, smerte, og død er stadig virkeligheder i denne verden. Medmindre Herren vender tilbage, vil enhver som lever i dag dø på et tidspunkt, og størstedelen af dem (inklusive kristne) dø som et resultat af et fysisk problem (sygdomme, lidelser, skader). Det er ikke altid Guds vilje at helbrede os fysisk.

I sidste ende venter vores fuldstændige helbredelse på os i himlen. I Himlen vil der ikke længere være smerte, sygdom, lidelser, eller død (Åbenbaringsbogen 21). Vi bør alle være mindre optaget af vores fysiske tilstand i denne verden, og mere optaget af vores åndelige tilstand (Romerne 12:1-2). Så kan vi fokusere vores hjerter på himlen, hvor vi ikke længere behøver at kæmpe med fysiske problemer. Johannes’ Åbenbaring 21:4 beskriver den sande helbredelse, vi alle bør længes efter: ” Han vil tørre hver tåre af deres øjne, og døden skal ikke være mere, ej heller sorg, ej heller skrig, ej heller pine skal være mere. Thi det, der var før, er forsvundet”.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om helbredelse? Er der helbredelse i forsoningen?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries