settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er kristen forligelse? Hvorfor har vi behov for at blive forliget med Gud?

Svar


Forestil dig, at to venner har været i håndgemæng eller haft et skænderi sammen. Det gode forhold som de før var så glade for, er nu på randen til at blive brudt. De stopper med at tale til hinanden; kommunikationen er simpelthen for ubehagelig. Vennerne bliver gradvist fremmedgjorte overfor hinanden. En sådan fremmedgørelse kan kun vendes om, hvis der sker en forligelse. At blive forliget er det samme som, at et venskab bliver genoprettet og finder harmoni. Når gamle venner løser deres problemer og genopretter deres forhold, er der sket forligelse. 2. Korintherbrev 5:18-19 fortæller os, "Men alt dette skyldes Gud, som forligte os med sig selv ved Kristus og gav os forligelsens tjeneste, for det var Gud, der i Kristus forligte verden med sig selv og ikke tilregnede dem deres overtrædelser, men betroede os ordet om forligelsen."

Bibelen siger, at Kristus forligede os med Gud (Romerne 5:10; 2. Korinther 5:18; Kolossenserne 1:20-21). Det, at vi faktisk havde brug for at blive forliget, fortæller os at vores forhold til Gud var blevet brudt. Da Gud er hellig, skyldtes dette os. Vore synd fremmedgjorde os overfor ham. Romerbrevet 5:10 fortæller os, at vi var Guds fjender: "For mens vi endnu var hans fjender, blev vi forligt med Gud, ved at hans søn døde; så skal vi så meget mere, når vi er forligt med Gud, frelses, ved at han lever."

Da Kristus døde på korset, tilfredsstillede han Guds krav om dom, og gjorde det muligt for Guds fjender, os, at få fred med ham. Vores "forligelse" med Gud, har derfor at gøre med, at han har vist sin nåde, og tilgivet vores synder. For os betyder Jesu offer derfor, at vores forhold til Gud er ændret fra fjendskab til venskab. "Jeg kalder jer ikke længere tjenere … jeg kalder jer venner" (Johannes 15:15). Der er en fantastisk sandhed i den kristne forligelse! Før var vi Guds fjender, men nu er vi blevet hans venner. Vi var i en tilstand, hvor vi var under fordømmelse på grund af vores synder, men nu er vi blevet tilgivet. Vi var i krig med Gud, men har nu fået den fred, der overgår al forstand (Filipperne 4:7).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er kristen forligelse? Hvorfor har vi behov for at blive forliget med Gud?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries