settings icon
share icon
Spørgsmål

Kan en kristen udføre en eksorcisme i dag?

Svar


Eksorcisme (at befale dæmoner at forlade andre mennesker) blev praktiseret af forskellige folk i evangelierne og Apostlenes Gerninger – f.eks. disciplene, som en del af Kristi instruktioner (Matthæus 10); andre som brugte Kristi navn (Markus 9:38); farisæernes børn (Lukas 11:18-19); Paulus (ApG 16); og visse eksorcister (ApG 19:11-16).

Det lader til, at formålet med, at Jesu disciple udførte eksorcismer, var at vise Kristi herredømme over dæmonerne (Lukas 10:17) og at bekræfte, at disciplene handlede i hans navn, og med hans autoritet. Det viste også deres mangel på tro (Matthæus 17:14-21). Det er klart, at den handling at kaste dæmoner ud, var en vigtig del af disciplenes tjeneste. Men det er uklart, hvilken del det spillede i discipelskabsprocessen, at kaste dæmoner ud.

Det er også interessant, at det lader til, at der er et skifte i den sidste del af det nye testamente, hvad krigsførelse imod dæmoner angår. De læremæssige dele af det nye testamente (fra Romerbrevet til Judas' brev) taler om dæmonisk aktivitet, men taler ikke om at kaste dem ud, og troende formanes heller ikke til at gøre dette. Vi får at vide, at vi må tage Guds fulde rustning på, for at stå dem imod (Efeserne 6:10-18). Vi får at vide, at vi skal stå djævelen imod (Jakob 4:7), at være på vagt over for ham (1. Peter 5:8), og ikke at give ham råderum i vores liv (Efeserne 4:27). Men vi får ikke at vide, hvordan vi kaster ham, eller andre af hans dæmoner, ud af andre mennesker, eller at vi overhovedet bør overveje at gøre dette.

Efeserbrevet giver os en klar instruktion om, hvordan vi kan have sejr i vores liv i kampen mod ondskabets magter. Det første skridt er at tro på Kristus (2:8-9), hvilket bryder herredømmet for ham, "som hersker over luftens rige" (2:2). Derefter må vi, ved Guds nåde, vælge at afklæde os dårlige vaner, og iklæde os gode vaner (4:17-24). Dette involverer ikke at kaste dæmoner ud, men handler om at forny vores sind (4:23). Efter flere praktiske instruktioner omkring, hvordan vi adlyder Gud som hans børn, bliver vi mindet om, at vi står i en åndelig kamp. Den udkæmpes med en speciel rustning, som gør det muligt for os at stå dæmoner og den dæmoniske verdens bedrag imod (6:10) – ikke at kaste dæmoner ud. Vi står fast med sandheden, retfærdighed, evangeliet, tro, frelse, Guds Ord, og bøn (6:10-18).

Det lader til, at da Guds Ord var færdigskrevet, havde de kristne flere våben til at kæmpe med i den åndelige verden, end de første kristne havde. Opgaven med at kaste dæmoner ud, blev for det meste skiftet ud med evangelisering og discipelskab igennem Guds Ord. Siden den åndelige krigsførelses metoder i det nye testamente ikke omhandler at kaste dæmoner ud, er det svært at bestemme, hvilke instruktioner der bør bruges til at gøre en sådan ting. Hvis det overhovedet er nødvendigt, så lader det til, at det sker ved at åbenbare sandheden om Guds Ord, samt Jesu Kristi navn, for mennesker.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Kan en kristen udføre en eksorcisme i dag?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries