settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er kontemplativ spiritualitet?

Svar


Kontemplativ spiritualitet er en ekstrem farlig praksis for enhver person, som ønsker at leve et bibelsk, Gud-centreret liv. Man forbinder den normalt med "emerging church" bevægelsen, som er fyldt med falsk undervisning. Den bruges også af mange forskellige grupper, der kun har lidt, om nogen, forbindelse til kristendommen.

Kontemplativ spiritualitet er i praksis centreret om meditation, men ikke meditation efter et bibelsk perspektiv. I afsnit såsom Josvabogen 1:8, formanes vi faktisk til at meditere (dansk: grunde på): "Denne lovbog skal du altid have på dine læber; du skal grunde på den dag og nat og omhyggeligt gøre alt, hvad der står i den; da vil det gå dig godt, da vil du have lykken med dig." Læg her mærke til, at meditationens fokus bør være Guds Ord. Kontemplativ, åndeligt-drevet meditation fokuserer bogstaveligt talt ikke på noget. Udøveren formanes til helt at tømme hans/ hendes sind, og bare "være." Dette skulle efter sigende åbne op for en større, åndelig oplevelse. Men i Skriften formanes vi til at lade vores sind forvandle til at ligne Kristi sind, til at have hans tanker. Når vi tømmer vores sind står dette i modsætning til en så aktiv, bevidst forvandling.

Kontemplativ åndelighed tilskynder også til, at man søger en mystisk oplevelse med Gud. Mysticisme er troen på, at viden om Gud, åndelig sandhed, samt den ultimative virkelig kan blive nået gennem subjektiv erfaring. Et sådant fokus på erfaringsmæssig kundskab, er med til at ødelægge Skriftens autoritet. Vi kender Gud på grund af det, der står i hans Ord. "Ethvert skrift er indblæst af Gud og nyttigt til undervisning, til bevis, til vejledning og til opdragelse i retfærdighed, så at det menneske, som hører Gud til, kan blive fuldvoksent, udrustet til al god gerning" (2. Timotheus 3:16-17). Guds Ord er fuldkomment. Der er ikke nogen grund til at tro, at Gud føjer anden andre lærer eller sandheder til sit Ord gennem mystiske oplevelser. I stedet er vores tro, og det vi ved om Gud, baseret på fakta.

Hjemmesiden for "The Center of Contemplative Spirituality" opsummerer det meget godt: "Vi kommer fra en række af sekulære og religiøse baggrunde, og vi søger at berige vores rejse gennem åndelig praksis og studiet af verdens store, åndelige traditioner. Vi ønsker at drage nær til den kærlige Ånd, der gennemtrænger al skabelsen og inspirerer os til at være barmhjertige mod alle skabninger." Der er absolut intet bibelsk ved sådanne mål. Vil man studere verdens "åndelige traditioner," er det et forgæves studium, for enhver åndelig tradition der ikke ophøjer Kristus, er falsk. Den eneste måde at drage nær til Gud på, er gennem den sti han har lagt frem for os; Jesus Kristus og Ordet.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er kontemplativ spiritualitet?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries