settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er kontemplativ bøn?

Svar


For det første er det vigtigt at definere "kontemplativ bøn." Kontemplativ bøn handler ikke bare om at "være eftertænksom mens du beder" (kontemplation: eftertænksomhed). Bibelen instruerer os i at bede med vores forstand (1. Korinther 14:15), og derfor involverer bøn jo helt klart eftertænksomhed. Men at bede med sin forstand er ikke den betydning, "kontemplativ bøn" har fået. Kontemplativ bøn har med tilblivelsen af "emerging church" bevægelsen langsomt vokset i praksis og popularitet. Denne bevægelse omfavner mange ikke-skriftlige ideer og praksisser. Kontemplativ bøn er en af disse praksisser.

Kontemplativ bøn, også kendt som "centrerende bøn," er en meditativ praksis, hvor udøveren fokuserer på et ord, og gentager det ord igen og igen i løbet af øvelsen. Selvom kontemplativ bøn bliver udøvet forskelligt blandt de grupper, der praktiserer det, er der ligheder imellem dem. Kontemplativ bøn involverer, at man vælger et helligt ord som et symbol på sin intention, om at indvillige sig efter Guds tilstedeværelse og virkende kraft indeni. Kontemplativ bøn indebærer ofte, at man sidder komfortabelt og med lukkede øjne, falder stille og sagte til ro, og så introducerer det hellige ord. Når udøveren af kontemplativ bøn bliver bevidst om tanker, skal han/ hun langsomt vende tilbage til det hellige ord.

Selvom dette kan lyde som en harmløs øvelse, har denne slags bøn overhovedet ikke nogen skriftmæssig opbakning. Faktisk er det det stik modsatte af bøn, som det er beskrevet i bibelen. "Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak" (Filipperne 4:6). "Den dag skal I ikke spørge mig om noget. Sandelig, sandelig siger jeg jer: Beder I Faderen om noget i mit navn, skal han give jer det. Indtil nu har I ikke bedt om noget i mit navn. Bed, og I skal få, så jeres glæde kan være fuldkommen" (Johannes 16:23-24). Disse vers og andre maler et billede af bøn som værende forståelig kommunikation med Gud, og ikke en form for esoterisk, mystisk meditation.

Kontemplativ bøn fokuserer af natur på at have en mystisk oplevelse med Gud. Mysticisme er dog helt subjektiv, og læner sig ikke op af sandhed eller fakta. Men Guds Ord er blevet os givet med det formål, at vi kan basere vores tro, og vore liv, på sandheden (2. Timotheus 3:16-17). Det, vi ved om Gud, er baseret på fakta; hvis en person stoler mere på erfaringsmæssige opdagelser end på de bibelske tekster, går man udenfor den standard, som bibelen er.

Kontemplativ bøn skiller sig ikke ud fra de meditative øvelser man bruger i østens religioner og new age kulter. Dens mest højrøstede tilhængere omfavner en åben spiritualitet blandt tilhængere af alle religioner, og bakker op om den ide, at frelsen kan ske af mange veje. Dette sker på trods af, at Kristus selv sagde, at frelsen kun kommer ved ham (Johannes 14:6). Kontemplativ bøn er, som den praktiseres af den moderne bønne-bevægelse, i uoverensstemmelse med bibelsk kristendom, og bør helt klart undgås.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er kontemplativ bøn?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries