settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om karma?

Svar


Karma er et teologisk koncept, man finder i de buddhistiske og hinduistiske religioner. Det er ideen om, at måden du lever dit liv på, er bestemmende for kvaliteten af det liv, du får efter reinkarnation. Hvis du er uselvisk, venlig, og hellig i løbet af dette liv, vil din løn være at blive reinkarneret (altså genfødt ind i et nyt, jordisk legeme) til et behageligt liv. Men hvis du derimod lever et selvisk og ondskabsfuldt liv, vil du blive reinkarneret til et mindre behageligt liv. Med andre ord, så høster du i det næste liv af det, du har sået i dette liv. Karma er baseret på det teologiske trossynspunkt, at der findes reinkarnation. Bibelen afviser ideen om reinkarnation; og derfor støtter den ikke op om ideen om karma.

I Hebræerbrevet 9:27 står der, ”Og ligesom det er menneskenes lod at dø én gang og derefter dømmes…” Dette bibelvers gør det på to områder klart, hvorfor kristne ikke kan tro på reinkarnation og karma. For det første fastslås det, at det er vores ”lod at dø én gang,” hvilket betyder, at mennesker kun lever én gang, og dør én gang. Der findes ikke nogen endeløs livs-, døds-, og genfødselscyklus, som er en iboende ide i teorien om reinkarnation. For det andet fastslås det, at vi efter døden bliver dømt, og derfor findes der ikke nogen chance nummer to til at leve et bedre liv, som man ellers finder i reinkarnation og karma. Du får kun én mulighed for at leve dit liv, og leve det efter Guds plan, og ikke mere.

Bibelen taler meget om at så og høste. I Jobs Bog 4:8 står der, ”Dette har jeg set: De, der pløjer med ondskab og sår ulykke, høster det selv.” I Salmernes Bog 126:5 står der, ”De, der sår under tårer, skal høste med jubel.” Og i Lukasevangeliet 12:24 læser vi, ”Læg mærke til ravnene; de sår ikke og høster ikke, de har hverken forrådskammer eller lade, og Gud giver dem føden. Hvor langt mere værd end fuglene er ikke I!” I hvert af disse tilfælde, så vel som i alle de andre henvisninger om at høste og så, ser vi, at man modtager belønningen af sine handlinger i dette liv, og ikke i et fremtidigt liv. Der er tale om noget, der sker i dag, og henvisningerne gør det klart, at du vil høste frugter, der svarer til de handlinger, du har gjort. Herudover vil den høst, du gør i dette liv, også have betydning for den belønning eller straf, du modtager i efterlivet.

Efterlivet handler ikke om, at der vil ske en genfødsel eller reinkarnation i et andet legeme, og her på jorden. Der er enten tale om evig pinsel i helvede (Matthæus 25:46), eller om evigt liv i himlen med Jesus, som døde, for at vi kunne leve evigt med ham. Dette bør være vores fokus, mens vi lever her på jorden. I Galaterbrevet 6:8-9 skrev apostlen Paulus, ”Den, der sår i kødet, skal høste fordærv af sit kød, og den, der sår i Ånden, skal høste evigt liv af Ånden. Lad os ikke blive trætte af at gøre det, som er ret; vi skal til sin tid høste, blot vi ikke giver op.”

Til sidst, bør vi altid huske på, at det var Jesus, hvis død på korset resulterede i en høst til evigt liv for os, og at det er troen på Jesus, der giver os dette evige liv. I Efeserbrevet 2:8-9 læser vi, ”For af den nåde er I frelst ved tro. Og det skyldes ikke jer selv, gaven er Guds. Det skyldes ikke gerninger, for at ingen skal have noget at være stolt af.” Derfor kan vi se, at tanken om reinkarnation ikke er i overensstemmelse med det, bibelen lærer om livet, døden, og det at så og høste evigt liv.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om karma?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries