settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er definitionen på teologi?

Svar


Ordet ”teologi” kommer af to græske ord, som sammenfattet betyder ”læren om Gud.” Den kristne teologi er i al sin enkelhed et forsøg på at forstå Gud, som han er åbenbaret i bibelen. Der findes ikke nogen teologi, som helt kan forklare Gud og hans veje, for Gud er uendeligt og evigt højere end vi er. Derfor kommer ethvert forsøg på at beskrive ham til kort (Romerne 11:33-36). Men Gud ønsker stadig, at vi må lære ham at kende i den udstrækning, det er os muligt, og teologien er derfor kunsten og videnskaben om at lære at vide, hvad der er at vide og forstå om Gud, på en organiseret og forståelig måde. Nogle mennesker forsøger at undgå teologi, fordi de mener, at den skaber splittelse. Men hvis vi forstår den rigtigt, så er teologien i virkeligheden med til at forene. Forsvarlig, bibelsk teologi er en god ting; for den handler om at undervise i Guds Ord (2. Timotheus 3:16-17).

Derfor handler studiet af teologi ikke om andet end at grave ned i Guds Ord, og opdage hvad han har åbenbaret om sig selv. Når vi gør dette, så lærer vi ham at kende som alle tings Skaber, alle tings opretholder, og alle tings dommer. Han er Alpha og Omega, begyndelsen og enden. Da Moses spurgte, hvem han skulle fortælle havde sendt ham til farao, svarede Gud på spørgsmålet ved at sige ”Jeg er den Jeg er” (2. Mosebog 3:14). Navnet Jeg Er står for en fri, formålsdrevet, og selvtilstrækkelig personlighed. Gud er ikke en æterisk kraft eller kosmisk energi. Han er den almægtige, som er et selvopretholdende og selvbestemmende væsen, som har både tanker og vilje – han er den ”personlige” Gud, som har åbenbaret sig selv for menneskeheden gennem sit Ord, og gennem sin Søn, Jesus Kristus.

At studere teologi handler om at lære Gud at kende, så vi kan herliggøre ham igennem vores kærlighed og lydighed. Læg mærke til progressionen her: Vi må lære ham at kende, før vi kan lære at elske ham, og vi må elske ham, før vi lærer at længes efter at adlyde ham. Og som et biprodukt bliver vores egne liv ufatteligt beriget af den trøst og det håb, som han skænker til dem som kender, elsker, og adlyder ham. Når vi har en ringe teologi og en overfladisk, ukorrekt forståelse af Gud, vil det kun være med til at forværre vores liv, i stedet for at bringe den trøst og det håb som vi længes efter. Det er af afgørende vigtighed at vi kender til Gud. Vi er i virkeligheden ondskabsfulde over for os selv, hvis vi forsøger at leve i denne verden, uden at kende til Gud. Verden er et smertefuldt sted, og livet i verden er skuffende og ubehageligt. Hvis du afviser teologi, dømmer du i virkeligheden dig selv til at leve et liv, som mangler retning. Uden teologien spilder vi vores liv, og mister vores sjæle.

Alle kristne burde være optaget af teologien – det intense, personlige studium af Gud – for at lære at kende, elske, og adlyde den Ene, som vi kommer til at tilbringe den vidunderlige evighed med.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er definitionen på teologi?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries