settings icon
share icon
Spørgsmål

Skal en hustru underordne sig sin mand?

Svar


Når det handler om ægteskab, så er underordnelse en meget vigtig ting. Selv inden synden kom ind i verden, var der stadig et princip om at være ”hoved” (1. Timotheus 2:13). Adam blev skabt først, og Eva blev skabt som en ”hjælper” til Adam (1. Mosebog 2:18-20). Samtidigt var der ingen synd i verden, og ingen autoritet, som mennesket skulle underordne sig, udover Guds. Da Adam og Eva var ulydige mod Gud, kom synden ind i verden, og der skabtes et behov for autoritet. Derfor etablerede Gud den nødvendige autoritet til at vedligeholde landets love, samt give os den beskyttelse, vi har brug for. Vi må for det første underordne os Gud, hvilket er den eneste måde, vi virkeligt kan adlyde ham på (Jakob 1:21; 4:7). I 1. Korintherbrev 11:2-3 læser vi, at manden må underordne sig Kristus, som Kristus underordnede sig Gud. Og så står der i verset, at kvinden bør følge mandens eksempel, og underordne sig ham.

Underordnelse er den naturlige måde, hvormed man viser kærlighed til lederskab. Når en mand elsker sin hustru, som Kristus elskede kirken (Efeserne 5:25-33), så bliver den naturlige respons, at en kvinde underordner sig sin mand. Det græske ord ”underordne,” er hupotasso, bruges som et kontinuerligt verbum. Det betyder, at det at underordne sig Gud, regeringen, eller en ægtemand ikke er noget, man gør én gang. Det er en kontinuerlig holdning, som bliver til et adfærdsmønster. Den underordnelse der omtales i Efeserne 5, er ikke udtryk for, at en kristen kun skal underkaste sig en selvisk og dominerende person. Bibelsk underordnelse er et udtryk for, at to åndsfyldte troende underordner sig hinanden og Gud. Underordnelse er tosidet. Dér befinder man sig et sted, hvor der er ære og helhed. Når en hustru elskes, som Kristus elskede kirken, så er det ikke svært at underordne sig. I Efeserbrevet 5:24 står der, ”Ligesom kirken underordner sig under Kristus, sådan skal også I hustruer underordne jer under jeres mænd i alt”. Dette vers fortæller, at hustruen bør underordne sig sin mand i alting, som er ret og retfærdigt. Derfor er kvinden ikke forpligtet til at underordne sig, hvis det betyder, at hun bryder med Guds lov.

Matthew Henry har skrevet: ”Kvinden blev skabt af Adams side. Hun blev ikke skabt af hans hoved, for at herske over ham, eller af hans fødder for at blive trampet på af ham, men af hans side, for at være ham ligeværdig, under hans arm for at være beskyttet, og nær hans hjerte for at blive elsket.” Troende må underordne sig hinanden, af ærefrygt for Kristus (Efeserne 5:21). Set i sin kontekst, så handler Efeserne 5:19-33 om at være fyldt af Ånden (5:21). Åndsfyldte troende må være tilbedende (5:19), taknemmelige (5:20), og parat til at underkaste sig (5:21). Paulus opfølger så på sine tanker om en åndsfyldt livsstil, og bruger den om ægtemænd og hustruer i vers 22-33. En kvinde bør underordne sig sin mand, ikke fordi kvinder er underlegne, men fordi Gud har skabt ægteskabet til at fungere sådan. Underkastelse handler ikke om, at en kvinde bliver brugt som en ”dørmåtte” af hendes mand. Det er snarere et udtryk for, at en kvinde underkaster sig manden, og manden elsker hende med en opofrende kærlighed, alt med Helligåndens hjælp.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Skal en hustru underordne sig sin mand?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries