settings icon
share icon
Spørgsmål

Er grådighed en synd? Hvad siger bibelen om overspisning?

Svar


Det lader til, at grådighed er en synd, som kristne gerne ignorerer. Alt for ofte er vi hurtige til at se på rygning og at drikke alkohol som værende synder, men af en eller andre grund er grådighed accepteret, eller i hvert fald bliver den tolereret. Mange af de argumenter, som bliver brugt mod at ryge og drikke alkohol, såsom helbredsmæssige årsager og afhængighed, kan også bruges om at overspise. Mange kristne ville aldrig drømme om at ryge en cigaret, eller drikke et glas vin til maden, men har ikke noget problem med at fylde i sig ved køkkenbordet. Sådan burde det ikke være!

I Ordsprogenes Bog 23:20-21 får vi denne advarsel, ”Vær ikke blandt dem, der fylder sig med vin og frådser i kød, for drankere og frådsere forarmes, og søvnen klæder dem i pjalter.” I Ordsprogenes Bog 28:7 står der, ”Den, der tager vare på belæringen, er en forstandig søn, men den, der omgås frådsere, bringer skam over sin far.” Og i Ordsprogenes Bog 23:2 får vi at vide, ”Hold en kniv for struben, hvis du er meget sulten.”

Vores fysiske appetit er en analogi for vores evne til at kontrollere os selv. Hvis vi ikke kan kontrollere vores spisevaner, så har vi sikkert problemer med at kontrollere andre vaner, såsom dem, der har med sindet at gøre (begær, griskhed, vrede), og kan ikke holde os fra at sladre eller komme i skænderier. Vores appetit må ikke kontrollere os, for det er os, der har brug for at kontrollere vores appetit (se 5. Mosebog 21:20, Ordsprogene 23:2, 2. Peter 1:5-7, 2. Timotheus 3:1-9, og 2. Korinther 10:5). Evnen til at sige ”nej” til overflod af hvad som helst – altså selvkontrol – er en af Åndens frugter, som gælder for alle troende (Galaterne 5:22).

Gud har velsignet os ved at fylde jorden med mad som smager godt, er næringsrigt, og kan nydes. Vi bør ære Guds skaberværk ved at nyde disse forskellige slags mad, og ved at spise dem i rimelige mængder. Gud kalder os til at kontrollere vores appetit, så vores appetit ikke kontrollerer os.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Er grådighed en synd? Hvad siger bibelen om overspisning?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries