settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvordan giver Gud de åndelige gaver? Vil Gud give mig de åndelige gaver, jeg beder om?

Svar


Romerbrevet 12:3-8 og 1. Korintherbrev kapitel 12 gør det klart, at hver kristen modtager åndelige gaver efter Herrens beslutning. Åndelige gaver bliver givet for at opbygge Kristi legeme (1. Korinther 12:7, 14:12). Det nævnes ikke specifikt, hvornår disse gaver præcist bliver givet. De fleste antager, at de åndelige gaver bliver givet ved den åndelige fødsel (i det øjeblik, man bliver frelst). Men der findes nogle vers, der måske muliggør at Herren også giver åndelige gaver senere hen. Både 1. Timotheus 4:14 og 2. Timotheus 1:6 henviser til gaver, som Timotheus modtog ved sin indsættelse ”i kraft af profetier.” Dette peger sandsynligvis på, at en af de ældste ved Timotheus’ indsættelse talte om en åndelig gave, som Timotheus ville få, for at gøre hans fremtidige tjeneste mulig.

I 1. Korintherbrev 12:28-31 og i 1. Korintherbrev 14:12-13 får vi også at vide, at det er Gud (og ikke os) der vælger gaverne. Disse skriftsteder synes også at afsløre, at det ikke er alle som vil få en bestemt gave. Paulus fortæller de korinthiske troende, at hvis de vil lægge så stor vægt på åndsgaverne, så bør de stræbe efter de gaver som opbygger, såsom at profetere (at tale Guds ud Ord ligefremt, så det opbygger andre). Men hvorfor talte Paulus så til dem om, at de måtte lægge så stor vægt på de ”større” gaver, hvis de allerede havde fået alt det, de kunne få, og der ikke længere var mulighed for at opnå disse større gaver? Det kan måske hjælpe os til at forstå, at ligesom Salomo søgte Guds visdom for at være en god hersker over Guds folk, på samme måde vil Gud give os de gaver vi behøver, for at kirken kan få mere ud af det.

Med det sagt, så står det stadig fast, at det er Gud som bestemmer disse gaver, og ikke os selv. Hvis hver korinther virkelig længtes efter en specifik gave, såsom at profetere, så ville Gud ikke bare give den gave til hver af dem, bare fordi de ønskede det. Hvis han gjorde det, hvem skulle så tjene på de andre områder i Kristi legeme?

Én ting er fuldstændigt klart – når Gud byder os at gøre noget, så giver han os samtidigt også evnen til at udføre denne ting. Hvis Gud byder os at gøre noget (såsom at vidne, elske de uelskelige, gøre alle folkeslag til hans disciple, osv.), så vil han også sætte os i stand til at gøre det. Det er ikke nødvendigvis alle, der er lige gode til at evangelisere, men Gud byder alle kristne at vidne for andre og gøre dem til disciple (Matthæus 28:18-20; ApG 1:8). Vi er alle kaldet til at evangelisere, uanset om vi har gaver til at være evangelister eller ej. Når en beslutsom kristen stræber efter at lære Ordet og udvikle sine gaver som underviser, så kan han blive til en bedre lærer end én, som har den åndelige gave at være lærer, men som forsømmer denne gave.

Bliver de åndelige gaver givet til os når vi tager imod Kristus, eller vokser de i takt med vores vandring med Gud? Svaret er begge dele. Normalt gives de åndelige gaver når vi bliver frelst, men de må også kultiveres igennem vores åndelige vækst. Kan man efterfølge en længsel i sit hjerte, som så bliver ens åndelige gave? Kan man stræbe efter bestemte åndelige gaver? 1. Korintherbrev 12:31 synes at fortælle os, at dette faktisk er muligt: ”Men stræb efter de største nådegaver!” Du kan stræbe efter en åndelig gave fra Gud, og være nidkær efter den, ved at søge at udvikle det område i dit liv. Samtidigt må det siges, at hvis det ikke er Guds vilje, så vil du ikke modtage en bestemt, åndelig gave uanset hvor meget du stræber efter den. Guds visdom er uendelig, og han ved hvilke gaver du vil være mest produktiv med, for hans riges skyld.

Uanset hvor meget vi er blevet begavet med den ene eller anden gave, så er vi alle kaldet til at udvikle os på en række områder, som nævnes i rækken af åndelige gaver: at vise gæstfrihed, at være barmhjertige, at tjene hinanden, at evangelisere, osv. Når vi søger Gud med kærlighed og det formål for øje, at vi ønsker at opbygge andre for hans æres skyld, så vil han herliggøre sit navn, lade sin kirke vokse, og belønne os (1. Korinther 3:5-8; 12:31-14:1). Gud lover os, at når vi finder vores glæde i ham, så vil han give os vores hjerters attrå (Salme 37:4-5). Dette indbefatter helt klart også, at han vil hjælpe os til at tjene ham sådan, at det giver os formål og glæde i livet.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvordan giver Gud de åndelige gaver? Vil Gud give mig de åndelige gaver, jeg beder om?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries