settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er frelsesbønnen?

Svar


Mange mennesker stiller spørgsmålet, ”er der en bøn, jeg kan bede, som garanterer at jeg bliver frelst?” Det er vigtigt at huske på, at frelse ikke er noget der modtages ved at recitere en bøn eller udtale bestemte ord. Bibelen nævner ingen steder, at en person bliver frelst ved bøn. At sige en bøn er ikke den bibelske måde at blive frelst på.

Den bibelske metode at blive frelst på, er ved at tro på Jesus Kristus. I Johannes 3:16 står der, ”For således elskede Gud verden, at han ofrede sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.” Frelse opnås ved tro (Efeserne 2:8), ved at modtage Jesus som frelser (Johannes 1:12), og ved alene at stole på Jesus (Johannes 14:6; ApG 4:12), og ikke ved at gentage en bøn.

Det bibelske budskab om frelse er enkelt og klart, og utroligt på samme tid. Vi har alle begået synd imod Gud (Romerne 3:23). Udover Jesus Kristus er der ingen, der har levet et helt liv uden at synde (Prædikeren 7:20). Pga. vores synd fortjener vi straf fra Gud (Romerne 6:23), og den straf indebærer fysisk død, som efterfølges af åndelig død. Pga. vores synd og dens fortjente straf, findes der ikke noget vi selv kan gøre for at blive forenet med Gud. Pga. sin kærlighed til os, blev Gud menneske i Personen Jesus Kristus. Jesus levede et perfekt liv, og underviste altid i sandheden. Alligevel valgte menneskeheden at forkaste Jesus, og slå ham ihjel ved at korsfæste ham. Men ved denne frygtelige handling døde Jesus i vores sted. Jesus tog syndens byrde og straf på sig selv, og han døde i vores sted (2. Korinther 5:21). Derefter genopstod Jesus (1. Korinther 15), og beviste dermed at hans betaling for synd var tilstrækkelig, og at han havde overvundet synd og død. Gud tilbyder os frelsen som en gratis gave, som et direkte resultat af Jesu offerhandling. Gud kalder os til at ændre vores indstilling om Jesus (ApG 17:30), og til at modtage ham som den fulde betaling for vores synder (1. Johannes 2:2). Frelsen opnås ved at modtage den gave, Gud tilbyder os, og ikke ved at bede en bøn.

Men det betyder ikke, at bøn ikke kan spille en rolle i at blive frelst. Hvis du forstår evangeliet, og tror på, at det er sandt, og har taget imod Jesus som din frelse, så er det godt og passende at udtrykke din tro til Gud i bøn. At kommunikere med Gud gennem bøn, kan være en måde, hvormed du vokser fra at forstå visse ting om Jesus, til fuldt ud at stole på ham som din frelser. Bøn kan være forbundet med den handling at tage imod Jesus og alene sætte din lid til ham som frelser.

Vi vil dog atter fremhæve, at det er meget vigtigt du ikke baserer din frelse på at have sagt en bøn. Du kan ikke blive frelst ved at recitere en bøn! Hvis du ønsker at modtage den frelse, som er tilgængelig igennem Jesus Kristus, så sæt din lid til ham. Tro fuldt og fast på at hans død var et tilstrækkeligt offer for dine synder. Stol udelukkende på ham som din frelser. Dette er den bibelske måde at blive frelst på. Hvis du har taget imod Jesus som din frelser, så sig endelig en bøn til Gud. Fortæl Gud hvor taknemmelig du er for Jesus. Giv ham pris for hans kærlighed og offer. Tak Jesus for at dø for dine synder og tilvejebringe din frelse. Det er den bibelske forbindelse mellem frelse og bøn.

Har du truffet et valg om at give dit liv til Jesus, pga. det du har læst her? Hvis svaret er ja, så tryk gerne på ”Jeg har taget imod Jesus i dag” knappen nedenfor.
English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er frelsesbønnen?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries