settings icon
share icon
Spørgsmål

Er Gud fair?

Svar


Gud ikke fair, hvilket er heldigt for os. Hvis Gud var fair, ville det betyde, at alle modtog præcis det, som han eller hun fortjente. For mange mennesker betyder at være fair, at alle bliver behandlet ens. Hvis Gud var fuldstændigt fair, ville vi alle tilbringe en evighed i helvede for at betale for vores synd, hvilket er præcis, hvad vi fortjener. Vi har alle syndet mod Gud (Romerne 3:23), og fortjener derfor evig død (Romerne 6:23). Hvis vi modtog, hvad vi fortjente, ville vi ende i Ildsøen (Åbenbaringen 20:14-15). Men Gud er ikke fair; Han er tværtimod nådig og god, så Han sendte Jesus Kristus til at dø på korset i vores sted, hvor Han tog den straf på Sig, som vi fortjente (2. Kor. 5:21). Vi behøver blot at tro på Ham, og så vil vi blive frelst, tilgivet, og vi vil modtage et evigt hjem i himlen (Joh. 3:16).

Men på trods af Guds kærlige nåde vil ingen tro på Ham af sig selv (Romerne 3:10-18). Gud må Selv drage på os, for at vi kan tro (Johannes 6:44). Gud drager ikke på alle, men kun på bestemte mennesker, som Han suverænt har udvalgt (Romerne 8:29-30; Efeserne 1:5, 11). Dette er ikke ”fair” i vores øjne, for det lader ikke til, at Gud behandler alle folk ligeligt her. Men Gud behøver ikke at udvælge nogen som helst. Som sagt ville det være aldeles retfærdigt, at alle tilbragte en evighed i helvede. Det er ikke unfair for dem, som forbliver ufrelste, at Gud frelser nogle, for de [ufrelste] modtager præcis det, de fortjener.

De, som Gud har udvalgt, modtager Guds kærlighed og nåde. Men når Gud drager på vores hjerter og åbner vores sind, har vi alle mulighed for at give gensvar på den åbenbaring, som vi finder igennem skabelsen (Sl. 19:1-3), såvel som på den samvittighed, som Gud har lagt indeni os (Romerne 2:15), og vende os til Gud. De, som ikke gør dette, vil modtage det, de i sandhed fortjener, fordi de forkaster Ham. De, som forkaster Ham, modtager en fair dom (Johannes 3:18; 36). De, som tror på Ham, modtager langt mere, og noget meget bedre, end hvad de fortjener. Ingen bliver dog straffet ud over det, som han eller hun fortjener. Er Gud fair? Nej. Gud er heldigvis langt mere end fair! Gud er nådig, barmhjertig, og tilgivende – men også hellig, udøver ret, og er retfærdig.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Er Gud fair?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries