settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om engle?

Svar


Engle er personlige, åndelige væsener, som har intelligens, følelser og vilje. Dette gælder både gode og onde engle (dæmoner). Engle har intelligens (Matthæus 8:29; 2. Korinther 11:3; 1. Peter 1:12), de viser følelser (Lukas 2:13; Jakob 2:19; Åbenbaringen 12:17), og udviser vilje (Lukas 8:28-31; 2. Timotheus 2:26; Judasbrevet 6). Engle er åndevæsener (Hebræerne 1:14) uden virkelige, fysiske kroppe. Men selvom de ikke har kroppe, så har de stadig personlighed.

Da de er skabte væsener, er deres viden begrænset. Det betyder, at de ikke kender til alt, Gud gør (Matthæus 24:36). De synes dog at have større indsigt end mennesker, hvilket kan være tilfældet af tre grunde. For det første blev engle skabt i en orden af skabninger, der var højere oppe end mennesker. Derfor besidder de en iboende, større kundskab. For det andet, så studerer engle bibelen og verden med større nidkærhed end mennesker, og det får de kundskab af (Jakob 2:19; Åbenbaringen 12:12). Som den tredje og sidste grund, så får engle indsigt af at betragte menneskelige aktiviteter. Engle behøver ikke at studere fortiden, som mennesker gør; de har allerede oplevet den. Derfor ved de hvordan andre har handlet og reageret i situationer, og de kan med en højere grad af præcision forudsige, hvordan vi vil handle i lignende situationer.

Selvom de har viljer, så er engle, ligesom alle andre væsener, under Guds vilje. Gode engle sendes af Gud til at hjælpe troende (Hebræerne 1:14). I det følgende er nogle aktiviteter, som bibelen tilskriver englene: De priser Gud (Salme 148:1-2; Esajas 6:3). De tilbeder Gud (Hebræerne 1:6; Åbenbaringen 5:8-13). De glæder sig over, hvad Gud gør (Job 38:6-7). De tjener Gud (Salme 103:20; Åbenbaringen 22:9). De viser sig for Gud (Job 1:6; 2:1). De er værktøjer til at udføre Guds straffedomme (Åbenbaringen 7:1; 8:2). De bringer bønnesvar (ApG 12:5-10). De hjælper med at lede folk til Kristus (ApG 8:36; 10:3). De sørger for kristen orden, arbejde og lidelse (1. Korinther 4:9; 11:10; Efeserne 3:10; 1. Peter 1:12). De opmuntrer når det er farligt (ApG 27:23-24). De tager sig af de retfærdige, når de skal dø (Lukas 16:22).

Engle er en helt anden form for skabning, end mennesker. Mennesker bliver ikke til engle, når de dør. Engle vil heller aldrig blive, og har aldrig været, mennesker. Gud skabte englene, på samme måde som han skabte menneskeheden. Det står ikke noget sted i bibelen, at engle er skabt i Guds billede og lighed, som mennesker er det (1. Mosebog 1:26). Engle er åndelige væsener, som til en vis grad kan iklæde sig en fysisk form. Mennesker er hovedsageligt fysiske væsener, men med et åndeligt aspekt. Det vigtigste vi kan lære af de hellige engle, er deres spontane og altid sikre lydighed imod Guds befalinger.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om engle?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries