settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad menes der med, at Jesus er Guds enbårne søn?

Svar


Udtrykket ”enbårne Søn” forekommer i Johannesevangeliet 3:16, som på dansk lyder således, ”For således elskede Gud verden, at Han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.” Udtrykket ”enbårne” (engelsk: ”only begotten”) er en oversættelse af det græske ord monogenes. Det oversættes med ”eneste” eller ”enbårne” (på engelsk).

Det er dette sidste udtryk (”only begotten”), som skaber problemer. Falske lærere har hægtet sig ved dette udtryk, for at prøve på at bevise deres falske lære om, at Jesus Kristus ikke er Gud; altså, at Jesus ikke essentielt set er lige med Gud som den anden Person i treenigheden. De ser ordet ”begotten” (engelsk: betydende, ”født”), og siger at Jesus er skabt, fordi kun en, som har haft en begyndelse i tiden, kan være ”født.” Men dette forklarer ikke, at ”begotten” (igen: ”født”) er en engelsk oversættelse af et græsk ord. Derfor må vi se på, hvad det græske ord oprindeligt betød, og ikke indføre engelske betydninger i teksten.

Hvad betyder så monogenes? Ifølge ”The Greek-English Lexicon of the New Testament and Other Early Christian Litterature” (BAGD, 3. oplag), har monogenes to primære definitioner. Den første definition lyder, “havende at gøre med at være den eneste af sin slags indenfor et bestemt forhold.” Dette er den betydning, som er forbundet med dets brug i Hebræerbrevet 11:17, når forfatteren henviser til Isaak som Abrahams ”eneste søn” (engelsk: ”only begotten son”). Abraham havde mere end én søn, men Isak var den eneste søn, som han havde med Sara, og den eneste søn ved pagten.

Den anden definition er, ”havende at gøre med at være den eneste af sin slags eller klasse, unik af slags.” Det er denne betydning, der antydes i Johannesevangeliet 3:16. Johannes er faktisk den eneste nytestamentlige forfatter, der bruger dette udtryk om Jesus (se Johannes 1:14, 18; 1. Johannes 4:9). Johannes var primært optaget af at vise, at Jesus var Guds Søn (Johannes 20:31), og han bruger dette ord for at understrege Jesus som Guds unikke Søn – at Han delte natur med Gud – modsat troende, som er Guds sønner og døtre ved tro.

Pointen er, at sådanne begreber som ”Far” og Søn,” som beskriver Gud og Jesus, er menneskelige begreber, som bruges for at hjælpe os med at forstå forholdet mellem de forskellige Personer i Treenigheden. Hvis man kan forstå forholdet mellem en menneskelig far og en menneskelig søn, så kan man til dels forstå forholdet mellem den Første og Anden Person i Treenigheden. Analogien bryder sammen, hvis du forsøger at tage det for langt og, som nogle kristne kulter (såsom Jehovas vidner) lærer, at Jesus bogstaveligt talt var ”født,” som i ”fremskabt” eller ”skabt” af Gud Fader.



English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad menes der med, at Jesus er Guds enbårne søn?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries