settings icon
share icon
Spørgsmål

Bør vi elske synderen, men hade synden?

Svar


Mange kristne bruger klichéen, "elsk synderen, had synden." Men vi bør huske på, at dette er en formaning til os som ufuldkomne mennesker. Forskellen på os og Gud er enorm, når det drejer sig om at elske og hade. Selv som kristne forbliver vi ufuldkomne i vores menneskelighed, og vi kan ikke elske fuldkomment, og heller ikke hade fuldkomment (med andre ord, uden ondskab). Men Gud kan gøre begge disse ting fuldkomment, fordi Han er Gud. Gud kan hade uden nogen form for syndig hensigt. Derfor kan han hade synden og synderen på en fuldkommen hellig måde, og stadig være villig til i kærlighed at tilgive i det øjeblik, synderen omvender sig og tror (Malakias 3:1; Åbenbaringen 2:6; 2. Peter 3:9).

Bibelen lærer klart, at Gud er kærlighed. I 1. Johannes 4:8-9 står der, "Den, der ikke elsker, kender ikke Gud, for Gud er kærlighed. Derved er Guds kærlighed blevet åbenbaret iblandt os: at Gud har sendt sin enbårne søn til verden, for at vi skal leve ved ham." Det er et stort mysterium, og alligevel sandt, at Gud kan både fuldkomment elske og hade en person på samme tid. Det betyder, at han kan elske personen som en, Han har skabt og kan genløse, såvel som hade personen for vedkommendes vantro og syndige livsstil. Som ufuldkomne mennesker kan vi ikke gøre dette; derfor må vi minde os selv om at "elske synderen, hade synden."

Hvordan fungerer dette så? Vi må hade synden ved at nægte at deltage i den, og ved at fordømme den, når vi ser den. Vi må hade synden, og ikke undskylde den, eller tage let på den. Vi elsker syndere ved trofast at vidne for dem om den tilgivelse der findes i Jesus Kristus. En sand, handlende kærlighed viser sig ved, at man behandler andre med respekt og venlighed, selvom han/ hun ved, at man ikke godkender hans/ hendes valg. Det er ikke kærligt at lade en person sidde fast i synd. Det er ikke hadefuldt at fortælle en person, at han/ hun er i synd. Faktisk er det stik modsatte sandt. Vi elsker synderen ved at tale sandheden i kærlighed. Vi hader synden ved at nægte at tolerere, ignorere, eller undskylde den.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Bør vi elske synderen, men hade synden?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries