settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvorfor tillader Gud, at gode mennesker udsættes for dårlige ting?

Svar


Dette er et af de sværeste spørgsmål indenfor al teologi. Gud er evig, uendelig, alvidende, allestedsnærværende og almægtig. Hvordan skulle mennesker (som hverken er evige, uendelige, alvidende, allestedsnærværende eller almægtige) forvente fuldt ud at forstå Guds veje? Jobs bog tager stilling til dette spørgsmål. Gud havde tilladt Satan at gøre hvad han ville mod Job, udover at slå ham ihjel. Hvordan reagerede Job på dette? ”Lad ham slå mig ihjel, jeg venter på ham” (Job 13:15). ”Herren gav, Herren tog, Herrens navn være lovet” (Job 1:21). Job forstod ikke, hvorfor Gud havde tilladt de ting, han tillod, men han vidste at Gud var god og fortsatte derfor med at stole på ham. I sidste ende må vores reaktion være den samme.

Hvorfor udsættes gode mennesker for dårlige ting? Det bibelske svar lyder, at der ikke er nogle ”gode” mennesker. Bibelen gør det overordentligt klart at vi alle er både plettede og smittede af synd (Prædikerens bog 7:20; Romerne 6:23; 1. Johannes 1:8). Romerne 3:10-18 kunne ikke udtrykke sig klarere, når det kommer til spørgsmålet om ”gode” mennesker: ”Der er ingen retfærdig, ikke en eneste. Der er ingen forstandig, ingen, der søger Gud. De er alle kommet på afveje, alle er fordærvede; ingen gør godt, ikke en eneste. Deres strube er en åben grav, med deres tunger taler de svig; der er slangegift under deres læber, deres mund er fuld af forbandelse og forbitrelse. De er rappe på fødderne til at udgyde blod. Vold og ulykke er på deres veje; fredens vej kender de ikke. Gudsfrygt har de ikke for øje”. Ethvert menneske på denne planet fortjener at blive kastet i Helvede omgående. Ethvert sekund vi lever og ånder skyldes udelukkende Guds nåde og barmhjertighed mod os. Selv den frygteligste modgang vi måtte opleve på denne planet, er nåderigt i forhold til hvad vi fortjener; evigt Helvede i Ildsøen.

Et bedre spørgsmål kunne lyde: ”Hvorfor tillader Gud at gode ting sker for onde mennesker?” Romerne 5:8 proklamerer, at ”Gud viser sin kærlighed til os, ved at Kristus døde for os, mens vi endnu var syndere”. På trods af menneskers onde og ondsindede, syndige natur, så elsker Gud os stadigvæk. Han elskede os nok til at dø for at tage straffen for vores synder (Romerne 6:23). Hvis vi tager imod Jesus Kristus som vores frelser (Johannes 3:16; Romerne 10:9), vil vi modtage tilgivelse og løftet om et evigt hjem i Himmelen (Romerne 8:1). Vi fortjener Helvede, men modtager i stedet for evigt liv i Himmelen, hvis vi kommer til Kristus i tro.

Ja, nogle gange sker der dårlige ting for mennesker, hvor det virker ufortjent. Men Gud tillader ting at ske af sine egne begrundelser, uanset om vi forstår dem eller ej. Men først og fremmest må vi huske, at Gud er god, retfærdig, kærlig og nådig. Der vil ofte ske ting for os, som vi ikke helt forstår. Ikke desto mindre bør vores reaktion være at stole på ham, frem for at tvivle på hans godhed. ”Stol på Herren af hele dit hjerte, og støt dig ikke til din egen indsigt. Hav ham i tankerne på alle dine veje, så vil han jævne dine stier” (Ordsprogene 3:5-6).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvorfor tillader Gud, at gode mennesker udsættes for dårlige ting?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries