settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvornår finder bortrykkelsen sted i forhold til trængselstiden?

Svar


Timingen af bortrykkelsen ift. trængselstiden, er et af de mest kontroversielle emner i kirken i dag. De tre primære synspunkter er et før-trængselssyn (bortrykkelsen sker før trængslen), et midt-trængselssyn (bortrykkelsen sker tæt ved eller midt under trængslen), og et post-trængselssyn (bortrykkelsen sker ved trængselstidens slutning). Et fjerde synspunkt, der almindeligvis kendes som før-vrede, er en let forandret udgave af midt-trængselssynet.

Det er først og fremmest vigtigt at genkende trængselstidens formål. Ifølge Daniel 9:27, er der et halvfjersindstyvende ”syvende” (syv år), som endnu ikke er kommet. Hele Daniels profeti om de ”halvfjerdsindstyve syvere” (Daniel 9:20-27) taler om nationen Israel. Det er en tid i historien, hvor Gud specielt fokuserer på Israel. Selvom dette ikke nødvendigvis siger, at kirken ikke kunne være til stede, så opstår dog spørgsmålet om, hvad kirkens formål måtte være på jorden i den tid.

Den primære skriftpassage der omhandler bortrykkelsen, er 1. Thessalonikerbrev 4:13-18. Det gør klart, at alle levende troende, sammen med alle de troende, der er døde, vil møde Herren Jesus i luften og være med ham for evigt. Bortrykkelsen er, at Gud tager sit folk bort fra jorden. Et par vers længere fremme, i 1. Thessalonikerbrev 5:9, siger Paulus: ”For Gud har ikke bestemt os til at rammes af hans vrede, men til at opnå frelsen ved vor Herre Jesus Kristus.”

Åbenbaringsbogen, som primært beskæftiger sig med trængselsperioden, er et profetisk budskab om hvordan Gud vil hælde sine vredesskåle ud over jorden under trængselstiden. Det virker ikke konsekvent af Gud, at love troende at de ikke vil opleve hans vrede, og så efterlade dem på jorden under trængselstidens vrede. Det faktum, at Gud lover at befri kristne fra vreden, kort tid efter løftet om at tage sit folk bort fra jorden, synes at binde disse to begivenheder sammen.

Et andet vigtigt skriftsted, der handler om bortrykkelsens timing, finder vi i Åbenbaringsbogen 3:10, hvor Kristus lover at fri de troende ud af ”prøvelsens time”, som vil komme over hele jorden. Dette kunne betyde to ting. Enten vil Kristus beskytte de troende midt i prøvelserne, eller også vil han fri de troende ud af prøvelserne. Begge muligheder giver mening, når man ser på det græske ord for ”ud af.” Men samtidigt er det vigtigt at huske på, hvad troende loves at blive bevaret fra. Det er ikke bare prøvelsen, men prøvelsens ”time.” Kristus lover de troende, at han vil bevare dem fra tid som indeholder prøvelserne, nemlig trængselstiden. Trængselstidens formål, bortrykkelsens formål, meningen med 1. Thessalonikerbrev 5:9, og fortolkningen af Åbenbaringsbogen 3:10 støtter alle op om et før-trængselstidssyn. Hvis bibelen fortolkes bogstaveligt og konsekvent, så er før-trængselstidssynet det mest bibelske.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvornår finder bortrykkelsen sted i forhold til trængselstiden?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries