settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om jalousi?

Svar


Når vi bruger ordet "jaloux," bruger vi det om at være misundelige på nogen, som har noget, vi ikke har. Denne slags jalousi er synd, og er ikke karakteristisk for en kristen; den viser tværtimod, at vi stadig er styret af vores eget begær (1. Kor. 3:3). Galaterbrevet 5:26 siger, "Lad os ikke bilde os noget ind, lad os ikke tirre og misunde hinanden."

Bibelen fortæller os, at vi bør have den fuldkomne kærlighed i os, som Gud har til os. "Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke, kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag" (1. Kor. 13:3-4). Jo mere vi fokuserer på os selv og vores eget begær, des mindre kan vi fokusere på Gud. Når vi gør vores hjerter hårde over for sandheden, kan vi ikke vende os til Jesus og lade ham helbrede os (Matthæus 13:15). Men når vi tillader, at Helligånden styrer os, vil Han skabe en frugt af frelse i os, hvilken er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse (Galaterne 5:22-23).

Hvis vi er jaloux, viser det os, at vi ikke er tilfredse med det, Gud har givet os. Bibelen fortæller os, at vi skal være tilfredse med det, vi har, for Gud vil aldrig svigte eller forlade os (Hebræerne 13:5). For at kunne bekæmpe jalousi, må vi blive mere som Jesus, og mindre som os selv. Vi kan lære Ham at kende ved at studere bibelen, gennem bøn, samt fællesskab med modne troende. Når vi lærer at tjene andre, frem for os selv, vil vores hjerte begynde at ændre sig. "Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne" (Romerne 12:2).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om jalousi?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries