settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger Bibelen om frygt?

Svar


Bibelen nævner to specifikke slags frygt. Den første slags er til gavn, og bør opfordres. Den anden slags er ødelæggende, og bør overvindes. Den første slags frygt er Herrens frygt. Denne frygt betyder ikke nødvendigvis, at man er bange for noget. Den er snarere et udtryk for ærefrygt for Gud; at man har ærefrygt for Hans magt og herlighed. Samtidigt er den også en frygt for Hans vrede. Med andre ord er Herrens frygt en fuldstændig anerkendelse af alt, Gud er, hvilket kommer igennem at kende Ham og Hans egenskaber.

Herrens frygt bringer mange velsignelser og fordele med sig. Den er begyndelsen til visdom, og fører til klogskab (Sl. 111:10). Kun de dumme ringeagter visdom og belæring (Ordsp. 1:7). Herudover fører Herrens frygt til liv, hvile, fred og tilfredshed (Ordsprogene 19:23). Den er kilden til liv (Ordsprogene 14:27) og sørger for sikkerhed og et sikkert sted til os (Ordsprogene 14:26).

Altså kan man se, hvordan der bør opfordres til Herrens frygt. Men den anden slags frygt, som Bibelen nævner, er på ingen måde gavnlig. Dette er den "feje ånd" (engelsk: ånd af frygt), som nævnes i 2. Timotheus 1:7: "For Gud har ikke givet os en fej ånd, men en ånd med kraft og kærlighed og besindighed" (2. Tim. 1:7). En frygtsom og fej ånd kommer ikke fra Gud.

Men nogle gange er vi alligevel bange, nogle gange overvælder denne "frygtens ånd" os, og for at overvinde den må vi helt stole på Gud. "Men den fuldendte kærlighed fordriver frygten, for frygt er forbundet med straf, og den, der nærer frygt, er ikke fuldendt i kærlighed" (1. Johannes 4:18). Ingen er fuldendt, og det ved Gud godt. Dette er grunden til, at Han generøst har strøet opfordringer mod frygten i hele Bibelen. Gud minder os fra 1. Mosebog helt til Johannes Åbenbaring, "frygt ikke."

For eksempel opmuntrer Esajas 41:10 os, "Frygt ikke, for jeg er med dig, fortvivl ikke, for jeg er din Gud. Jeg styrker dig og hjælper dig, min sejrrige hånd holder dig fast" (Es. 41:10). Vi frygter ofte for fremtiden, og hvad der skal ske med os. Men Jesus minder os om, at Gud har omsorg for himlens fugle, så hvor meget mere vil han tage sig af sine børn, "Frygt derfor ikke, I er mere værd end mange spurve" (Matt. 10:31). Blot disse få vers dækker over mange former for frygt. Gud fortæller os, at vi ikke skal være bange for at være alene, for at være for svage, for ikke at blive hørt, og for at mangle fysiske nødvendigheder. Disse formaninger fortsætter gennem hele Bibelen, og dækker mange aspekter af "ånd af frygt."

I Salmernes Bog 56:11 skriver salmisten, "Jeg stoler på Gud og frygter ikke. Hvad kan mennesker gøre mig?" Dette er et utroligt vidnesbyrd om kraften ved at stole på Gud. Altså er nøglen til at overvinde frygt, fuldstændig og aldeles tillid til Gud. Når vi stoler på Gud, giver vi ikke op over for frygten. Det er at vende sig til Gud selv i den mørkeste tid, og stole på, at Han gør alt godt. Denne tillid kommer fra at kende Gud, og vide at Han er god. Som Job sagde, da han oplevede nogle af de værste prøvelser, der er beskrevet i Bibelen, "Lad ham slå mig ihjel, jeg venter på ham!" (Job 13:15).

Når først vi har lært at sætte vores lid til Gud, vil vi ikke længere være bange for de ting, der kommer imod os. Vi vil være som salmisten, der tillidsfuldt sagde, "Alle, der søger tilflugt hos dig, skal glæde sig, de skal juble til evig tid. Du beskytter dem, og de, der elsker dit navn, skal fryde sig over dig" (Sl. 5:12).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger Bibelen om frygt?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries