settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvordan bør en kristen håndtere skyldfølelser, som har at gøre med fortidens synder, uanset om de skete før eller efter frelsen?

Svar


Alle har syndet, og en de ting der følger af synd, er skyld. Vi kan være taknemmelige for skyldfølelser, fordi de driver os til at søge efter tilgivelse. I det øjeblik en person i tro vender sig fra sin synd til Jesus Kristus, bliver personens synd tilgivet. Omvendelse er en del af troen, som fører til at man bliver frelst (Matthæus 3:2; 4:17; ApG 3:19).

I Kristus bliver selv de mest forfærdelige synder slettet ud (læs i 1. Korintherbrev 6:9-11, for at se en liste over uretfærdige gerninger, som kan blive tilgivet). Frelsen sker ved nåde, og nåde tilgiver. Når en person er blevet frelst, så synder vedkommende stadigvæk, og når han/ hun gør det, lover Gud stadig at han vil tilgive. ”Men hvis nogen synder, har vi en talsmand hos Faderen, Jesus Kristus, den retfærdige” (1. Johannes 2:1).

Men at blive sat fri fra synd, er ikke altid ensbetydende med, at man bliver sat fri fra skyldfølelser. Vi kan stadig huske vores synder, efter at vi er blevet tilgivet. Vi har desuden en åndelig fjende, som kaldes for ”brødrenes anklager” (Åbenbaringen 12:10), som nådesløst minder os om vores kommen til kort, vores fejl, og vores synder. Når en kristen oplever at have skyldfølelser, bør han/ hun gøre følgende:

1) Bekende al kendt synd, som endnu ikke er blevet bekendt. Nogle gange er det rigtigt at vi har skyldfølelser, fordi vi ikke har bekendt vores synder endnu. Det sker ofte, at vi føler os skyldige, fordi vi er skyldige! (Se Davids beskrivelse af skyldfølelse, og løsningen på den, i Salme 32:3-5).

2) Bed Herren om, at han må åbenbare enhver anden synd, som endnu ikke er blevet bekendt. Hav mod nok til at være helt åben og ærlig med Herren. ”Ransag mig, Gud, og kend mit hjerte, prøv mig, og kend mine tanker, se efter, om jeg følger afgudsvej! Led mig ad evigheds vej!” (Salme 139:23-24).

3) Stol på Guds løfte om, at han på baggrund af Kristi blod vil tilgive synd og fjerne skyld (1. Johannes 1:9; Salme 85:2, 86:5; Romerne 8:1).

4) Når det sker, at skyldfølelser opstår på grund af synder, som allerede er blevet bekendt og forladt, så afvis sådanne følelser som falsk skyldfølelse. Herren har holdt sit løfte om at tilgive. Læs og mediter over Salmernes Bog 103:8-12.

5) Bed Herren om at irettesætte din anklager, Satan, og bed Herren om at genoprette den glæde, som følger med at være sat i frihed fra skyld (Salme 51:12).

Det kan være udbytterigt at læse i Salmernes Bog 32. Selvom David havde syndet på en frygtelig måde, så fandt han frihed både fra synd og skyldfølelser. Han kæmpede med årsagen til sin skyld, og tilgivelsen som en virkelighed. Salmernes Bog 51 er et andet sted, som kan være givtigt at læse i. Her lægges hovedvægten på bekendelsen af synd, og David bønfalder Gud, fordi hans hjerte er tynget af skyld og sorg. Dette resultererede i genoprettelse og glæde.

Og som det sidste, så er det også bare på tide at komme videre i livet, hvis man har bekendt sin synd, omvendt sig fra den, og tilgivet. Husk på, at vi, som er kommet til Kristus, er blevet gjort til nye skabninger i ham. ”Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til!” (2. Korinther 5:17). En del af det ”gamle,” som nu er forbi, er ihukommelsen af tidligere synder, samt de skyldfølelser, som disse synder skabte i os. Desværre har nogle kristne en tendens til at hænge sig i minderne om deres tidligere liv i synd, minder, som burde være borte og begravet for lang tid siden. Dette er meningsløst, og står i modsætning til det liv i sejr, som Gud ønsker at vi skal leve. Et vist ordsprog lyder, ”hvis Gud har reddet dig fra dyndet, så lad være med at hoppe tilbage i, og begynde at svømme rundt.”

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvordan bør en kristen håndtere skyldfølelser, som har at gøre med fortidens synder, uanset om de skete før eller efter frelsen?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries