settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad er Helligåndens frugt?

Svar


I Galaterbrevet 5:22-23 står der, ”Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse.” Helligåndens frugt er et resultat af Helligåndens tilstedeværelse i den kristnes liv. Bibelen gør det klart, at alle modtager Helligånden i det øjeblik han eller hun tror på Jesus Kristus (Romerne 8:9; 1. Korinther 12:13; Efeserne 1:13-14). Når Helligånden kommer ind i den kristnes liv, er en af hans vigtigste opgaver at forandre det liv. Det er Helligåndens opgave at forvandle os efter Kristi billede, og få os til at ligne ham mere.

Helligåndens frugt står i direkte kontrast til den syndige naturs gerninger, som står nævnt i Galaterbrevet 5:19-21, ”Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed, selviskhed, splid, kliker, nid, drukkenskab, svir og mere af samme slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige.” Dette skriftsted beskriver til en vis grad alle mennesker, når de ikke kender Kristus, og derfor ikke er under Helligåndens indflydelse. Vores syndige kød skaber nogle bestemte slags frugter som reflekterer vores natur, og Helligånden skaber en bestemt slags frugt som reflekterer sin natur.

Kristenlivet er en kamp imellem det syndige kød og den nye natur, som vi har fået i Kristus (2. Korinther 5:17). Som faldne væsener er vi stadig fanget i en krop, som ønsker syndige ting (Romerne 7:14-25). Som kristne har vi den Hellige Ånd som skaber sin frugt i os, og vi har Helligåndens kraft til rådighed til at overvinde den syndige naturs gerninger (2. Korinther 5:17; Filipperne 4:13). En kristen vil aldrig være fuldstændigt sejrende når det handler om at fremvise Helligåndens frugt. Det er dog ét af kristenlivets vigtigste formål, at Helligånden gradvist får lov til at skabe mere og mere af sin frugt i vores liv – og at tillade Helligånden i at sejre over det modsatte, syndige begær. Gud ønsker at vise Åndens frugt i vores liv, og dette er muligt med Helligåndens hjælp!

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad er Helligåndens frugt?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries