settings icon
share icon
Spørgsmål

Er kristne nødt til at overholde loven i det gamle testamente?

Svar


Nøglen til at forstå dette emne, er at forstå, at det gamle testamentes lovgivning blev givet til Israel, og ikke til kristne. Nogle af lovene fungerede ved at vise israelitterne, hvordan de kunne adlyde og bringe Gud velbehag (For eksempel de ti bud). Nogle af lovene skulle lære israelitterne at tilbede Gud og bringe soning for synd (ofringssystemet). Nogle af lovene havde som formål at skille israelitterne ud fra andre nationer (reglerne for mad og klædninger). Vi er ikke bundet af nogle af de gamle testamentes love i dag. Da Jesus døde på korset, endte det gamle testamentes lov samtidigt (Romerne 10:4; Galaterne 3:23-25; Efeserne 2:15).

I stedet for det gamle testamentes lov, er vi nu under Kristi lov (Galaterne 6:2), hvilket er at ”Du skal elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele dit sind.. og din næste som dig selv” (Matthæus 22:37-39). Hvis vi adlyder disse to bud, så opfylder vi alt det som Kristus kræver af os: ”dette er loven og profeterne i en nøddeskal” (Matthæus 22:40). Dette betyder ikke, at den gammeltestamentlige lov er ligegyldig i dag. Den gammeltestamentlige lov kan være en god vejleder til at forstå, hvordan man kan elske Gud og sin næste. Men samtidigt er det forkert at sige, at den gammeltestamentlige lov skal bruges af kristne i dag. Loven i det gamle testamente fungerer som en enhed (Jakob 2:10). Enten skal man bruge det hele af den, eller intet af den. Hvis Kristus opfyldte noget af den, såsom ofringssystemet, så har han opfyldt hele loven.

”For dette er kærligheden til Gud: at vi holder hans bud; og hans bud er ikke tunge” (1. Johannes 5:3). De ti bud var i essensen en opsummering af hele den gammeltestamentlige lov. Ni af disse ti bud er klart gentaget i det nye testamente (alle udover at holde sabbatten). Det er klart, at hvis vi elsker Gud, så vil vi ikke tilbede falske guder eller bøje os ned for afguder. Hvis vi elsker vores næste, så vil vi ikke slå dem ihjel, lyve overfor dem, begå ægteskabsbrud imod dem, eller begære hvad der tilhører dem. Den gammeltestamentlige lov har til formål at overbevise mennesker om deres manglende evne til at overholde loven og pege på vores behov for Jesus Kristus som frelser (Romerne 7:7-9; Galaterne 3:24). Det gamle testamentes lov var aldrig ment som en universel lov, der gjaldt alle mennesker på alle tidspunkter i historien. Vi skal elske Gud, og elske vores næste. Hvis vi holder disse to bud med trofasthed, så holder vi dermed alt det, som Gud forventer af os.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Er kristne nødt til at overholde loven i det gamle testamente?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries