settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger bibelen om at give tiende?

Svar


Mange kristne kæmper med spørgsmålet om at give tiende. I nogle kirker er der et overfokus på tiende. Samtidigt er der mange kristne, der nægter at bøje sig under bibelens mange tilskyndelser til at ofre til Herren. Tiende/ at give burde være en glæde og en velsignelse, men dette er desværre ikke altid tilfældet i kirken i dag.

At give tiende er et gammeltestamentligt princip. Tiende var en del af lovens krav, hvorved israelitterne skulle give 10 procent af alt hvad de tjente og dyrkede, til tabernaklet/ templet (3. Mosebog 27:30; 4. Mosebog 18:26; 5. Mosebog 14:24; 2. Krønikebog 31:5). Faktisk krævede den gammeltestamentlige lov flere tiender, som ville have bragt tienden op imod 23,3 procent, og ikke de 10 procent, som man generelt kalder for tiende i dag. Nogle forstår den gammeltestamentlige tiende sådan, at den var en beskatning, der havde til formål at brødføde præsterne og levitterne i det gamle offersystem. I det nye testamente hverken kræves eller opfordres der til, at kristne underkaster sig et legalistisk tiendesystem. Paulus siger at troende bør lægge noget af deres indkomst til side, for at støtte deres menighed (1. Korinther 16:1-2).

Det nye testamente bestemmer på intet tidspunkt, hvor høj en procentdel af sin indkomst en person bør lægge til side, men siger bare at man skal lægge det til side, som ”man har råd til” (1. Korinther 16:2). Nogle kristne bruger det gamle testamentes tiendeprincip om 10 procent, og siger, at det er et minimum for den kristne at give. Det nye testamente taler om vigtigheden og fordelene ved at give. Vi skal give ift. vores formåen. Nogle gange betyder det at give mere end 10 procent, og nogle gange mindre. Det afhænger alt sammen af den enkelte kristnes evne til at give, samt menighedens behov. Enhver kristen bør flittigt søge Gud for, om de bør deltage i tiendebetaling, eller hvor meget de bør give (Jakob 1:5). Først og fremmest bør tiende og offergaver gives med et rent motiv og en udspringe af tilbedelse til Gud, og tjenersind overfor Kristi legeme. ”Men enhver skal give, som han har hjerte til – ikke vrangvilligt eller under pres, for Gud elsker en glad giver” (2. Korinther 9:7).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger bibelen om at give tiende?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries