settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad siger Bibelen om, at kristne forbliver alene?

Svar


Spørgsmålet om, hvorvidt en kristen skal forblive alene, og hvad Bibelen siger om, at nogle troende aldrig skal gifte sig, bliver ofte misforstået. I 1. Korintherbrev 7:7-8 siger Paulus til os: ”Jeg ser helst, at alle mennesker er som jeg; men enhver har sin egen nådegave fra Gud, den ene på én måde, den anden på en anden måde. Til de ugifte og enkerne siger jeg, at det er bedst for dem, hvis de bliver ved med at være som jeg.” Læg mærke til, at han siger, at nogle har en nådegave til at være alene, og andre til ægteskab. Selvom det lader til, at næsten alle bliver gift, er det ikke nødvendigvis Guds vilje for alle. Paulus behøvede for eksempel ikke ikke at bekymre sig om de ekstra problemer og det pres, der følger med ægteskab og/ eller familie. Han hengav hele sit liv til at udbrede Guds Ord. Han ville ikke have været så nyttigt et sendebud, hvis han havde været gift.

På den anden side set, fungerer nogle mennesker bedre som et hold, hvor de tjener Gud som par og som en familie. Begge slags mennesker er lige vigtige. Det er ikke en synd at forblive alene, selv hvis der er tale om hele ens liv. Den vigtigste ting i livet er ikke at finde en partner eller at få børn, men at tjene Gud. Vi bør dygtiggøre os selv i at forstå Guds Ord, ved at læse vore Bibler og bede. Hvis vi beder Gud om at åbenbare Sig selv for os, vil han svare os (Matthæus 7:7), og hvis vi beder Ham om at bruge os, så vi gør Hans gode gerninger, vil Han også gøre det. ”Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne” (Romerne 12:2).

Hvis nogen er alene, bør man ikke se på det, som om det er en forbandelse, eller at noget er ”i vejen” med den mand eller kvinde, der er alene. Selvom de fleste mennesker gifter sig, og selvom Bibelen synes at pege på, at det er Guds vilje for de fleste mennesker at gifte sig, er en kristen, som er alene, på ingen måde en ”andenrangs” kristen. Som 1. Korintherbrev synes at sige, er kaldet til at leve alene, om noget, et højere kald. Som med alt andet i livet, bør vi bede Gud om visdom (Jakobsbrevet 1:5), når det drejer sig om ægteskab. Hvis vi følger Guds plan, uanset om den omhandler ægteskab eller at forblive alene, vil resultatet være den produktivitet og glæde, Gud ønsker for os.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad siger Bibelen om, at kristne forbliver alene?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries