settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad menes der med, at Jesus er vores Ypperstepræst?

Svar


Ypperstepræst er er én af mange titler, som bruges om Jesus, såsom: Messias, Frelser, Guds Søn, Menneskesønnen, synderes Ven, osv. Hvert af dem fokuserer på et særligt aspekt af hvem Han er, og hvad det har af betydning for os. I Hebræerbrevet kaldes Jesus for Ypperstepræst (Hebræerne 2:17; 4:14). Ordet ”præst” bærer på nogle primære betydninger. For det første betyder det en, som er mellemmand i religiøse tjenester. For det andet betyder det en, som er hellig og sat til side til at udføre de tjenester.

Det første anvendelse af ordet i Bibelen er i 1. Mosebog kapitel 14. Guds ven, Abraham, gik i krig for at redde sin nevø, Lot, som var blevet fanget af Elams hær. På vejen tilbage mødes han af Melkisedek, konge af Salem, og præst for Gud den Højeste. Denne mand, hvis navn betyder ”Retfærdighedskonge,” velsignede Abraham og Gud den Højeste, som gav Abraham sejr. Til gengæld for denne velsignelse gav Abraham en tiende (10 procent) af alt krigsbytte til Melkisedek. Ved at gøre dette anerkendte Abraham Melkisedeks høje stilling som Guds præst.

Mange år senere blev Abrahams oldebarn, Levi, særligt udvalgt af Gud til at blive far til den præstelige stamme. Da loven blev givet på Sinaibjerget, blev levitterne identificeret som tjenere ved åbenbaringsteltet, hvor Arons familie blev præster. Præsterne var ansvarlige for at gå i forbøn for folket, ved at ofre de mange dyr, som loven foreskrev. Blandt præsterne blev én udvalgt til ypperstepræst, og han gik ind i det allerhelligste én gang om året på forsoningsdagen, for at placere blodet fra ofret på pagtens ark (Hebræerne 9:7). Ved disse daglige og årlige ofre blev folkets synder midlertidigt dækket, indtil Messias kom for at borttage deres synd.

Når Jesus kaldes for vores Ypperstepræst, så referer det til begge af disse tidligere præsteskaber. Ligesom Melkisedek er Han indsat som præst, uafhængigt af loven givet på Sinaibjerget (Hebræerne 5:6). Ligesom de levitiske præster bragte Jesus et offer for at opfylde Guds lov, da Han ofrede Sig Selv for vores synder (Hebræerne 7:26-27). Modsat de levitiske præster, som kontinuerligt måtte bringe ofre, behøvede Jesus kun at bringe Sit offer én gang, hvorved Han bragte evig forløsning til alle, som kommer til Gud gennem Ham (Hebræerne 9:12).

Ét andet vigtigt aspekt ved Jesu præsteskab er, at enhver præst bliver udvalgt blandt mennesker. Jesus blev, skønt Han var Gud fra evighed, et menneske, for at Han kunne lide døden og tjene som vores Ypperstepræst (Hebræerne 2:9). Som menneske var Han udsat for al den svaghed og fristelse, som vi oplever, så Han kunne relatere til os personligt i vores kampe (Hebræerne 4:15). Jesus er større end nogen anden præst, så Han kaldes i Hebræerbrevet 4:14 for vores ”Store Ypperstepræst,” og giver os så frimodigheden til at komme ”frem for nådens trone, for at vi kan få barmhjertighed og finde nåde til hjælp i rette tid” (Hebræerne 4:16).



English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad menes der med, at Jesus er vores Ypperstepræst?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries