settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvad var meningen og formålet med Jesu fristelse?

Svar


Efter Sin dåb, står der, at Jesus, ”ført af Ånden var … ude i ørkenen i fyrre dage og blev fristet af Djævelen” (Lukas 4:1-2). De tre fristelser i ørkenen var et forsøg på at forføre Jesu troskab fra Gud til Satan. Vi ser en lignende fristelse i Matthæusevangeliet 16:21-23, hvor Satan, gennem Peter, frister Jesus til at gå udenom korset, som Han var bestemt til. Lukasevangeliet 4:13 fortæller os, at Satan, efter fristelserne i ørkenen, ”forlod ham for en tid,” hvilket lader til at pege på, at Jesus blev yderligere fristet af Satan, selvom der ikke er skrevet om flere tilfælde. Den vigtige pointe er, at på trods af forskellige fristelser var Jesus uden synd.

Det står klart, at Gud havde et formål med, at Jesus blev fristet i ørkenen, hvilket fremgår af sætningen ”ført af Ånden… i ørkenen.” Et formål er at forvisse os om, at vi har en ypperstepræst, som kan have medfølelse med vores skrøbeligheder (Hebræerne 4:15), fordi Han blev fristet i alle ting, ligesom vi. Vor Herres menneskelige natur gør, at Han kan have medfølelse med vores svagheder, fordi Han også selv oplevede svaghed. ”For som den, der selv er blevet fristet og har lidt, kan han hjælpe dem, der fristes” (Hebræerne 2:18). Det græske ord, der her oversættes med ”fristet,” betyder ”at sætte på prøve.” Så når vi bliver testet og prøvet af livets omstændigheder, kan vi være forvissede om, at Jesus forstår og har medfølelse med os, som En, der Selv har oplevet samme prøvelser.

Jesu fristelser fulgte tre mønstre, som alle mennesker oplever. Den første fristelse har at gøre med kødets begær (Matthæus 4:3-4), hvilket indebærer al slags fysisk begær. Vor Herre var sulten, og djævelen fristede Ham til at forvandle sten til brød, men Han svarede ved at citere 5. Mosebog 8:3. Den anden fristelse havde med pral med jordisk gods at gøre (Matthæus 4:5-7), og her forsøgte djævelen at bruge et skriftsted imod Ham (Sl. 91:11-12), men Herren svarede igen med et modsat skriftsted (5. Mosebog 6:16), og slog fast, at det ville være forkert af Ham at misbruge Sin Egen magt.

Den tredje fristelse havde med øjnenes lyst at gøre (Matthæus 4:8-10), og hvis der fandtes nogen hurtig vej til Messiasskab, hvorved lidelsen og korset, som Han netop var kommet for at opleve, kunne undgås, så var det denne. Djævelen havde allerede kontrol over verdensrigerne (Efeserne 2:2), men var parat til at give det hele til Kristus, med Dennes troskab som modsvar. Bare tanken fik næsten vor Herres guddommelige natur til at ryste, og Han svarede skarpt, ”Du skal tilbede Herren din Gud, og ham alene” (Matthæus 4:10; 5. Mos. 6:13).

Der er mange fristelser, som vi falder i, fordi vores kød er svagt fra naturens side, men vi har en Gud, som ikke vil lade os blive fristet udover det, vi kan bære; Han vil skabe en udvej (1. Kor. 10:13). Vi kan derfor vandre i sejr og takke Herren for udfrielse fra fristelse. Jesu oplevelse i ørkenen hjælper os til at genkende disse almindelige fristelser, som holder os fra at tjene Gud effektivt.

Derudover lærer vi af Kristi respons på fristelsen præcist, hvordan vi bør respondere – med Skriften. Ondskabens magter kommer til os med utallige fristelser, men de er alle drevet af disse tre ting: øjnenes lyst, kødets lyst, og pral med jordisk gods (1. Johannes 2:16). Vi kan kun genkende og bekæmpe disse fristelser ved at rense vores hjerter og tanker med sandhed. Den kristne soldats rustning i den åndelige kamp indebærer kun ét offensivt våben, Åndens sværd, som er Guds Ord (Efeserne 6:17). Når vi virkelig lærer bibelen at kende, vil det placere sværdet i vores hånd, og sætte os i stand til at sejre over fristelser.



English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvad var meningen og formålet med Jesu fristelse?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries