settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvor er Gud? Hvor er Gud, når det gør ondt?

Svar


Bibelen fortæller os, at Gud regerer over nationerne fra Sin hellige trone i himlen (Sl. 47:8; Esajas 6:1, 66:1; Hebræerne 4:16). Selvom vi ved, at Guds nærvær på en unik måde befinder sig i himlen, så gør Skriftens undervisning det også klart for os, at Gud er allestedsnærværende (han er til stede på alle steder samtidigt). Fra Skriftens begyndelse ser vi, at Guds nærvær svævede over jorden, selv da den endnu var tomhed og øde (1. Mos. 1:2). Gud fyldte jorden med Sin skabning, og Hans nærvær og herlighed fortsatte med at fylde hele jorden (4. Mos. 14:21). Der findes mange eksempler igennem Skriften på, at Guds nærvær bevæger sig på jorden og interagerer med Hans skabning (1. Mos. 3:8; 5. Mos. 23:14; 2. Mos. 3:2; 1. Kong. 19:11-18; Lukas 1:35; ApG 16:7). Hebræerbrevet 4:13 siger, ”Ingen skabning kan være usynlig for ham, alt ligger blottet og åbent for hans øjne, og ham står vi til regnskab for.” Jeremias 23:24 slår fast, ”Hvem kan skjule sig på steder, hvor jeg ikke kan få øje på ham? siger Herren. Er det ikke mig, der fylder både himmel og jord? siger Herren.” Salme 139 er et utroligt studie af Guds allestedsnærværelse.

Hvor er Gud?

Hvis du tror på Jesus Kristus, så er Gud med dig, ved siden af dig, over dig, og i dig. Guds nærvær og omhyggelige omsorg forlader dig aldrig. Hvis du ikke tror på Jesus Kristus, så står Gud lige foran dig, og inviterer dig, drager dig, og tilbyder dig kærlighed og den nåde, som Han ønsker at give til dig. Hvis du er usikker på dit forhold til Gud gennem Jesus Kristus, så læs gerne vores artikel ”Hvordan kommer jeg i et ret forhold til Gud?” Et bedre spørgsmål end ”Hvor er Gud?”, er måske, ”Hvor er du i dit forhold til Gud?”

Hvor er Gud, når det gør ondt?

Det lader til, at vi allermest ønsker svaret på dette spørgsmål, når vi står overfor smertefulde prøvelser og angreb med tvivl. Under sin korsfæstelse spurgte selv Jesus, ”Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?” (Matt. 27:46). For dem, som dengang så på, såvel som for dem, der første gang læser beretningen, lader det til at Gud forlod Jesus, så vi konkluderer naturligvis, at Han også vil forlade os i vores mørkeste stund. Men når vi fortsætter med at læse om begivenheder, som udfoldede sig efter korsfæstelsen, så åbenbares den sandhed for os, at intet kan adskille os fra Guds kærlighed – ikke engang døden (Romerne 8:37-39). Efter at Jesus blev korsfæstet, blev Han herliggjort (1. Peter 1:21; Markus 16:6, 19; Romerne 4:24-25). Fra dette ene skriftsted kan vi være forvissede om, at selv når vi ikke oplever Guds nærvær midt i vores smerte, så kan vi stadig tro på Hans løfte om, at Han aldrig vil svigte eller forlade os (Hebræerne 13:5). ”Gud tilllader nogle gange det, Han hader, for at fuldføre det, Han elsker” (Joni Erickson Tada).

Vi sætter vores lid til den sandhed, at Gud ikke lyver, at Han aldrig forandrer Sig, og at Hans ord forbliver til evig tid (4. Mos. 23:19; 1. Sam. 15:29; Sl. 110:4; Malakias 3:6; Hebræerne 7:21, 13:8; Jakob 1:17; 1. Peter 1:25). Vi mister ikke modet over smertefulde omstændigheder, for vi lever i troen på hvert et ord, som er udgået af Guds mund, og sætter ikke vores lid til det, der ses eller kan opfattes. Vi stoler på Gud i, at vores lette trængsler her i tiden i overmål bringer os en evig vægt af herlighed, sammenlignet med den lidelse, vi oplever her på jorden. For vi ser ikke på det synlige, men på det usynlige; det synlige varer jo kun en tid, det usynlige evigt (2. Kor. 4:16-18; 5:7). Vi stoler også på Guds Ord, som fortæller os, at Han hele tiden virker alt til gode for dem, som elsker Ham (Romerne 8:28). Selvom vi ikke altid kan se de gode endemål, som Gud virker ting i retning af, kan vi være forvissede om, at der vil komme en tid, hvor vi vil forstå og se mere klart.

Vores liv er som et broderi. Hvis du ser på bagsiden af et broderi, kan du kun se et rod af knuder og løse ender, som hænger over det hele. Det er meget uattraktivt, og der lader ikke til at være sammenhæng i det stykke arbejde. Men når du vender broderiet om, ser du hvordan dets den, der har lavet det, med håndværksmæssig snilde har vævet hver tråd sammen for at skabe et smukt værk, meget lig den troendes liv (Esajas 64:8). Vi lever med en begrænset forståelse af de ting, som hører Gud til, men der vil komme en dag, hvor vi vil kende og forstå alle ting (Job 37:5; Esajas 40:28; Prædikeren 11:5; 1. Kor. 13:12; 1. Joh. 3:2). Hvor er Gud, når det gør ondt? Det budskab, som du kan tage med dig i denne hårde tid er, at når du ikke kan se Hans hånd, så stol på Hans hjerte, og vær helt forvisset om, at Han ikke har forladt dig. Det er når du ikke selv lader til at have nogen styrke, at du bedst kan hvile helt i Hans nærvær, og vide, at Hans magt udøves helt i din magtesløshed (2. Kor. 12:9-10).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvor er Gud? Hvor er Gud, når det gør ondt?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries