settings icon
share icon
Spørgsmål

Hvem er Jesus Kristus?

Svar


Anderledes end spørgsmålet ”eksisterer Gud?”, så sætter de færreste spørgsmålstegn ved, at Jesus Kristus har eksisteret. Det er generelt accepteret, at Jesus Kristus var en mand, som vandrede på denne jord, i Israel, for omtrent 2000 år siden. Debatten begynder først dér, hvor det drejer sig om hans fulde identitet. Næsten alle større religioner lærer, at Jesus var en profet, eller god lærer eller et gudfrygtigt menneske. Bibelen gør det dog klart, at problemet hér ligger i, at Jesus var langt mere end en profet, en god lærer eller et gudfrygtigt menneske.

Forfatteren C. S. Lewis skrev i bogen ”dette er kristendom” følgende: ”Jeg forsøger at forhindre mennesker i at sige de meget tåbelige ting, mennesker ofte siger om ham (Jesus Kristus): ”jeg vil gerne vedkende mig Jesus som en stor morallærer, men jeg vedkender mig ikke, at han skulle være Gud.” Sådanne ting må vi ikke sige. Et menneske der blot var et menneske, men sagde de ting som Jesus sagde, ville ikke være en stor morallærer. Han ville enten være sindssyg – på linje med en mand der påstår han er et hårdkogt æg – eller også ville han være djævelen selv. Du må selv træffe dit valg. Enten var og er dette menneske Guds søn, eller også er han en galning eller noget værre.. men fri os for det nedladende vås om at han var en stor menneskelig lærer. Den udvej har han ikke givet os. Det var ikke hans hensigt.”

Hvem sagde Jesus så, at han egentlig var? Hvem siger bibelen at han var? Lad os starte med at se på Jesu ord i Johannes 10:30, ”jeg og Faderen er ét.” Ved første øjekast lyder dette måske ikke som en påstand om, at han var Gud. Men læg så mærke til jødernes reaktion på denne påstand, ”det er ikke for nogen god gerning, vi vil stene dig, men for bespottelse, fordi du, der er et menneske, gør dig selv til Gud” (Johannes 10:33). Jøderne forstod godt, at Jesus påstod at være Gud. Vi finder et andet eksempel på dette i Johannes 8:58, hvor der står, ”sandelig, sandelig siger jeg jer: jeg er, før Abraham blev født.” Atter reagerer jøderne ved at samle sten op for at stene ham (Johannes 8:59). At Jesus bruger udtrykket ”Jeg er” om sig selv, tager os helt tilbage til Guds gammeltestamentlige navn (2. Mosebog 3:14). Hvorfor ville jøderne stene Jesus endnu en gang, hvis han ikke havde sagt noget, de regnede for bespotteligt; altså, at han var Gud?

I Johannes 1:1 står der: ”Ordet var Gud.” Og i Johannes 1:14: ”Ordet blev kød.” Dette peger uden tvivl på, at Jesus er Gud, kommet i kød. Disciplen Thomas sagde også om Jesus, ”min Herre og min Gud” (Johannes 20:28). Jesu irettesætter ham ikke for dette. Apostlen Paulus beskriver ham som ”.. vor store Gud og frelser, Jesus Kristus” (Titus 2:13). Apostlen Peter siger det samme, ”vor Gud og frelser Jesus Kristus” (2. Peter 1:1). Gud Fader er også vidne om Jesu sande identitet, ”din trone, Gud, står til evig tid, dit kongescepter er retfærdighedens scepter” (Hebræerne 1:8). Gammeltestamentlige profetier om Kristus afslører også Jesu identitet, ”For et barn er født os, en søn er givet os, og herredømmet skal ligge på hans skuldre. Man skal kalde ham underfuld rådgiver, Vældig Gud, Evigheds Fader, Freds Fyrste.”

Så som C. S. Lewis argumenterede for, så er det ikke nok bare at kalde Jesus for en stor lærer. Jesus erklærede klart og uden tvivl at han er Gud. Hvis han ikke er Gud, er han en løgner, og derfor ikke en profet, god lærer eller et gudfrygtigt menneske. I et forsøg på at bortforklare Jesu Ord, siger moderne ”lærde” mennesker at ”den sande, historiske Jesus”, ikke sagde mange af de ting, der står i bibelen. Men hvem er vi, at vi skulle sige noget om Guds Ord, om hvad Jesus har eller ikke har sagt? Hvordan kan en ”lærd”, som lever 2000 senere end Jesus, have større indsigt i hvad han skulle have sagt, end dem som levede, tjente med, og blev undervist af Jesus selv (Johannes 14:26)?

Hvorfor er spørgsmålet om Jesu Kristi sande identitet så vigtigt? Hvorfor er det vigtigt, om Jesus er Gud eller ej? Den vigtigste årsag til, at Jesus må være Gud, er, at var han ikke Gud, så ville hans død på korset ikke være tilstrækkelig betaling for hele verdens synder (1. Johannes 2:2). Kun Gud kunne betale en evig gæld (Romerne 5:8; 2. Korinther 5:21). Jesus måtte være Gud, for at han kunne betale vores gæld. Jesus måtte også være menneske, for at han kunne dø. Frelse er kun mulig igennem troen på Jesus Kristus, og Jesu guddommelighed er årsagen til, at frelsen kun kan komme ved ham. Jesu guddommelig var årsagen til, at han sagde om sig selv, ”jeg er vejen og sandheden og livet. Ingen kommer til Faderen uden ved mig” (Johannes 14:6).

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Hvem er Jesus Kristus?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries