settings icon
share icon
Spørgsmål

Straffer Gud os, når vi synder?

Svar


For dem, der tror på Jesus, er samtlige af vore synder - både fortidens, de nuværende, og fremtidens - blevet dømt på korset. Som kristne vil vi aldrig blive fordømt for vore synder. Det skete én gang for alle: ”Så er der da nu ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus” (Romerne 8:1). På grund af Kristi offer ser Gud nu kun Kristi retfærdighed, når Han ser på os. Vores synd er blevet naglet til korset med Jesus, og vi vil aldrig blive ”straffet” for den, i den forstand, at vi fordømmes. Men samtidigt opdrager Gud Sine børn, når de begår fejl, som enhver god far ville gøre. Så man kan godt sige, at kristne bliver ”straffet” for deres synder, men kun i den forstand, at de kærligt opdrages. Resten af denne artikel vil bruge begrebet ”opdragelse,” for at undgå den forståelse, at kristne modtager ”straf” (fordømmelse) fra Gud for deres synd.

Hvis vi fortsætter med at opføre os på syndige måder, og ikke omvender os og vender bort fra synden, vil Gud bringe sin guddommelige opdragelse over os. Hvis Han ikke gjorde det, ville Han ikke være en kærlig og bekymret Far. Ligesom vi opdrager vores egne børn for deres eget bedstes skyld, korrigerer vores himmelske Fader også Sine børn kærligt, for deres skyld. I Hebræerbrevet 12:7-11 står der, ”For jeres opdragelses skyld skal I holde ud; Gud behandler jer som sønner. For hvor er den søn, som ikke tugtes af sin far? Hvis I lades uden den opdragelse, som er alles lod, er I uægte børn og ikke sønner. Engang havde vi vore jordiske fædre som opdragere og havde respekt for dem; må vi da ikke endnu mere underkaste os under åndernes fader, så vi kan få livet? For vore fædre tugtede os for en kort tid, som de nu ville, men Gud gør det til vort bedste, for at vi skal få del i hans hellighed. Al opdragelse vækker rigtignok snarere ubehag end glæde, mens den står på, men bagefter bliver frugten fred og retfærdighed for dem, der har gennemgået den.”

Opdragelse er altså den måde, hvorpå Gud på en kærlig måde vender Sine børn fra oprør til lydighed. Vores øjne åbnes mere klart for Guds perspektiv på vores liv, når vi opdrages. Som kong David sagde i Salme 32, så får opdragelse os til at bekende og omvende os fra synd, som vi endnu ikke har gjort op med. I denne forstand er opdragelse rensende. Den skyder også vækst i gang. Jo mere vi ved om Gud, jo mere ved vi om Hans ønsker for vores liv. Opdragelsen giver os mulighed for at lære, og lade os forme efter Kristi billede (Romerne 12:1-2). Opdragelse er noget godt!

Vi må huske på, at synd er en konstant faktor i vores liv, så længe vi er her på jorden (Romerne 3:10, 23). Derfor er vi ikke kun nødt til at forholde os til Guds opdragelse pga. vores synd, men også de naturlige konsekvenser, som er resultatet af synden. Hvis en troende stjæler noget, vil Gud tilgive ham og rense ham fra den synd, som er tyveri, og genoprette fællesskabet mellem Sig selv og den angrende tyv. Men de sociale konsekvensers af tyveri kan være hårde, og resultere i bøder, eller endda i fængsel. Disse er naturlige konsekvenser af synden, som man er nødt til at udholde. Men Gud virker selv gennem sådanne konsekvenser for at forøge vores tro og herliggøre Sig Selv.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Straffer Gud os, når vi synder?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries