settings icon
share icon
Spørgsmål

Er Gud mand eller kvinde?

Svar


Når vi nærstuderer skriften, så skinner to ting særligt frem. For det første er Gud Ånd, og han besidder ikke menneskelige egenskaber eller begrænsninger. For det andet, så fortæller alle beviserne i skriften os enigt, at Gud åbenbarede sig selv for menneskeheden som en mand. Vi må forstå Guds sande natur til at begynde med. Gud er åbenlyst en person, for han viser ethvert karaktertræk som en person har: Gud har et sind, en vilje, et intellekt, og følelser. Gud kommunikerer og han har forhold med andre, og Guds personlige handlinger er omtalt igennem hele skriften.

Som der står i Johannesevangeliet 4:24, ”Gud er ånd, og de, som tilbeder ham, skal tilbede i ånd og sandhed.” Da Gud er et åndeligt væsen, besidder han ikke fysiske, menneskelige karaktertræk. Men nogle gange bruger skriften billedsprog, som giver Gud menneskelige karaktertræk. Denne slags beskrivelse kaldes for ”antropomorfisme.” Antropomorfisme er ganske enkelt en måde, hvorpå Gud (som er et åndeligt væsen) kan kommunikere sandheder om sin natur til menneskeheden, som er fysiske væsener. Da menneskeheden er fysisk, er vores forståelse af de ting, der ligger udenfor den fysiske virkelighed, begrænset; derfor hjælper antropomorfismer i skriften os til at forstå hvem Gud er.

Nogle af vanskelighederne opstår, når vi undersøger det faktum, at menneskeheden er skabt i Guds billede. I 1. Mosebog 1:26-27 står der, ”Gud sagde: ’Lad os skabe mennesker i vort billede, så de ligner os! De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden’. Gud skabte mennesket i sit billede; i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem”.

Både mænd og kvinder er skabt i Guds billede, ved at de er større end alle andre skabninger, da de, som Gud, har sind, vilje, intellekt, følelser, og en evne til at tænke og handle moralsk. Dyr har ikke denne moralske kapacitet, og besidder ikke en ikke-materiel del ligesom mennesker. Guds billede er den åndelige komponent, som kun menneskeheden besidder. Gud skabte menneskeheden til at have fællesskab med sig. Menneskeheden er den eneste skabning, som er skabt med det formål.

Med det sagt, så er mænd og kvinder kun skabt efter et mønster, der ligner Guds billede – de er ikke små ”kopier” af Gud. At der findes mænd og kvinder, betyder ikke, at Gud har mandlige og kvindelige træk. Husk på, at det at være skabt i Guds billede ikke har noget at gøre med fysiske karaktertræk.

Vi ved at Gud er et åndeligt væsen, som ikke har fysiske karaktertræk. Dette sætter dog ikke nogen begrænsning for, hvordan Gud kan vælge at åbenbare sig for menneskeheden. Skriften indeholder al den åbenbaring Gud gav til menneskeheden om sig selv, og er derfor den eneste objektive kilde med information om Gud. Ved at se på hvad skriften fortæller os, kan vi observere adskillige beviser omkring den skikkelse, som Gud åbenbarede sig selv for menneskeheden i.

Skriften indeholder rundt regnet 170 henvisninger til Gud som ”Fader.” Man kan af nødvendighed ikke være far, hvis ikke man er hankøn. Hvis Gud havde valgt at åbenbare sig for menneskeheden som hunkøn, så ville der i stedet have stået ”moder” disse steder, og ikke ”fader.” I gammel og ny testamente bruges maskuline pronomener om og om igen til at beskrive Gud.

Jesus Kristus omtalte flere gange Gud som Faderen, og brugte i andre tilfælde maskuline pronomener til at beskrive Gud. Kristus brugte udtrykket ”Fader” til at beskrive Gud med mindst 160 gange i evangelierne alene. Vi finder en specielt vigtig ytring, som Kristus gav, i Johannes 10:30: ”Jeg og Faderen er ét.” Det er klart for enhver, at Jesus kom i en mands skikkelse for at dø på korset og betale for hele verdens synder. Jesus Kristus blev åbenbaret for menneskeheden i en mands skikkelse, ligesom Faderen blev det. Skriften indeholder adskillige andre tilfælde hvor Kristus brugte maskuline navneord og pronomener i henvisning til Gud.

De nytestamentlige epistler (fra Apostlenes Gerninger til Johannes’ Åbenbaring) indeholder også næsten 900 vers hvor ordet theos – et maskulint navneord på græsk – bruges direkte til at henvise til Gud. Der findes utallige referencer der taler om Gud i skriften, hvor der viser sig et klart mønster, og Guds væsen omtales med maskuline titler, navneord, og pronomener. Selvom Gud ikke er et menneske, så brugte han en maskulin skikkelse til at åbenbare sig selv for menneskeheden med. Ligeledes tog Jesus Kristus, som konsekvent omtales med maskuline titler, navneord og pronomener, en maskulin skikkelse på sig da han vandrede på jorden. Profeterne i det gamle testamente og apostlene i det nye testamente omtaler både Gud og Jesus Kristus som havende maskuline navne og titler. Gud valgte at åbenbare sig selv på denne måde, for at menneskeheden lettere kunne forstå hvem han er. Selvom Gud låner os disse udtryk til at forstå, hvem han er, så er det vigtigt ikke at ”tvinge Gud i en kasse,” så at sige, ved at begrænse ham på en måde, der ikke passer til hans natur.

English



Vend tilbage til den danske hjemmeside

Er Gud mand eller kvinde?
Del denne side: Facebook icon Twitter icon Pinterest icon Email icon
© Copyright Got Questions Ministries